מה הדין בכלים ששבתו בחצר מעורבת [שמותר להוציא ממנה לחצר שאינה מעורבת] ונכנסו באמצע שבת לבית שבחצר המעורבת, ואח"כ הוציאום שוב לחצר המעורבת. האם עתה מותר להוציאם לחצר שאינה מעורבת.
[תוכן השאלה האם מה המושג "כלים ששבתו בבית" היינו דווקא בשעת ביה"ש או אף אם היו בבית שעה קלה באמצע שבת נקרא שבתו בבית]
תודה
תשובה
כלים ששבתו בבין השמשות בחצר, גם אם באמצע שבת הכניס אותם לביתו, אם אחר כך חזר והוציאו לחצר, מותר לו להוציא את החפץ לחצר אחרת, ואין לחפץ הזה דין של כלי ששבת בבית, שהדין הוא שאסור להוציאו לחצר שלא עירב איתו.
מקורות
שולחן ערוך הרב סימן שע"ב סעיף א' (בסוגריים).
עי' חזו"א סו"ס קד דמשמע שהגדרת כלים ששבתו נידון אף באמצע השבת, ולא רק ע"פ ביה"ש.
שלום רב! דברי החזו"א אינם סותרים את מה שכתבנו, מכיון שהוא מדבר על בגד שאדם לבש בכניסת היום, והבגד לא קנה שביתה בשום רשות, ועל זה הוא אומר שאם הוא פושט את הבגד באמצע שבת הבגד קונה שביתה גם באמצע שבת, ברשות שבו הוא פשט את הבגד, אמנם במקרה שלנו שהכלי קנה שביתה בחצר בכניסת היום, וחל על הכלי דין של כלי ששבת בחצר, שמותר להוציאו לחצר אחרת גם בלי עירוב, ואף שהכניס את הכלי באמצע שבת לתוך הבית, מכיון שעכשיו חזר והחזירו לחצר, לא נפקע ממנו התורת שביתה שחלה עליו מערב שבת שמתירה להוציאו לחצר אחרת גם בלי עירוב.
השאר תגובה