ביום כיפור-מברכים:מקדש ישראל ויום הכיפורים.וכן הדבר לגבי ראש השנה.
מאידך ברגלים מברכים :…והזמנים.
מדוע לא :מקדש …וחג הפסח /או ..וחג הסוכות ?
תשובה
שלום רב!
עיין בספר רבינו בחיי בסוף פרשת בא שהקשה מדוע לא מסיימים מקדש ישראל והמועדים כמו הלשון שכתוב בתורה, ותירץ שמכיון שכל המועדים תלויים בזמן פסח – בזמן האביב שהוא זמן קציר שעורים, שבועות – בזמן הקציר (קציר חיטים), וסוכות – בזמן האסיף לכן תיקנו לומר מקדש ישראל והזמנים, עד כאן דבריו.
ולפי זה אפשר גם לתרץ שבראש השנה ויום כיפור מכיון שאינם תלויים בזמן ואי אפשר לומר את הלשון מקדש ישראל והזמנים, לכן תיקנו לפרט יום הזכרון ויום הכיפורים [וכמו כן בראש חודש מסיימים מקדש ישראל וראשי חודשים], אבל בשאר המועדים שתלויים בזמן לא תיקנו לפרט את שם החג אלא על שם הזמן.