לתרומות לחץ כאן

מחיצה שניתן לראות דרכה

שלום אני נמצאת כעת באמריקה במנהטן. בבית שבו מועסקות גויות כמטפלות ומורות. הילדים (מתחת לגיל 7) מדליקים אור ומפעילים את המעלית בשבת ובחג לפעמים בהוראת אימם ולא בהוראת אביהם.לפעמים הם נכנסים לחדרי ומדליקים אור כיצד עלי לנהוג?
ועוד האם מותר לי להשתמש בכלי זכוכית שנאפה בו והוכנסו בו מאכלים חמים בשריים וחלביים.
בבית הכנסת שבו אתפלל ביום כיפור הגברים מתפללים כשעזרת הנשים ממש חשופה אומנם עם מחיצה אך ניתן לראות את הנשים.
ועוד בבית הכנסת יש מעין מקהלת גברים שמנוצחת ע"י מנצח עם קולות ערבים מאוד. את החזן אני מכירה כירא שמים שקולו נחשב כקול הערב ביותר בעולם. אבקש עצות למציאות שבה אני נמצאת. מודה מראש

תשובה:

1. בנוגע למלאכת הילדים (אני מניח שמדובר על ילדים שאינם יהודים), אין ליהנות ממלאכת גוי הנעשה בשבילך בשבת, אפילו ממלאכת ילדי גויים. לכן, צריך לומר לגוי שלא ידליק עבורך את האור. כמו כן אין לנסוע במעלית כשגוי מפעיל אותה בשבת. בנוגע למלאכות שאינן קשורות אלייך, אם אכן מדובר בילדים גויים, אין צורך למחות בהם, והם יכולים לעשות כל מלאכה שאין לך ממנה הנאה ישירה.

2. לפי מנהג אשכנז אין להשתמש בכלי זכוכית ששימש למאכלים חלביים ובשריים. לפי מנהג ספרד אין בכך בעיה.

3. בנוגע לבית הכנסת, דעת הרב משה פיינשטיין הוא שמחיצה אינה צריכה להיות אטומה, והמחיצה כשרה גם אם היא עשויה מזכוכית, ובתנאי שהיא מפרידה בין גברים לבין נשים, ומונעת מצב של קלות ראש. מצב זה הוא בדיעבד, אבל מעיקר הדין, המחיצה כשרה, ומותר להתפלל במקום. הרבי מסטמאר (בשו"ת דברי יואל) התנגד בחריפות לגישתו, וסבר שתכלית המחיצה היא למנוע "קלות ראש בדעת" כשגברים יכולים לראות נשים ולבוא לידי הרהורים. אולם, להלכה בוודאי שאפשר לסמוך על דעת ה'אגרות משה', ואם כך נוהגים בבית הכנסת המקומי, אין למנוע מלהתפלל שם בגלל שיקול זה.

4. בנוגע למקהלת גברים, אינני רואה בכך בעיה, ויש אנשים שמתעוררים לכוונת התפילה דרך זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל