לתרומות לחץ כאן

נפלטו ממכונה לממכר פחיות שתיה שלוש פחיות

הכנסתי למכונת פחיות שעומדת ברחוב, כסף לפחית אחת, ויצאו לי 3 פחיות, האם אני צריך לחזר אחר בעל המכונה בשביל לשלם?

תשובה:

שלום רב,

אם השתמשת בפחיות עליך להשיג את בעלי המכונה ולשלם להם. אם לא מופיע מס' טלפון על המכונה יש לתלות פתק על המכונה ולבקש מבעליה ליצור אתך קשר.

אם לא השתמשת – אם הנך גר בקרבת מקום, עליך לקחת את הפחיות אל ביתך ולתלות פתק על המכונה שבעליה יצור אתך קשר על מנת לקחת את הפחיות. ואם הנך גר במקום מרוחק שלא משתלם לבעל המכונה להגיע לביתך בשביל שתי פחיות, עליך לשים את הפחיות מעל המכונה ולתלות פתק שהפחיות נפלו מהמכונה והן שייכות לבעליה. אם מופיע מספר טלפון על המכונה יש להתקשר לבעלים ולשאול אותם מה לעשות עם הפחיות. 

נימוקים:

אם השתמש בהם שלא על דעת לשלם, ודאי חייב להביא את הכסף לבעלים, כיון שגזלן מחויב בהשבה. עיין עלון המשפט גליון 26 עמוד ג. אם השתמש בהם על דעת לשלם, יש מקום לחייבו להביא את הכסף לבעלים מדין לוקח שחייב לשלם, אבל אפשר שאינו חייב לטרוח יותר משהיה גוף האבידה ברשותו.
אם לא השתמש הבעלים חייבים לבוא ולקחת את האבידה (עיין כאן) ומסתבר שלא ירצו לבוא ולקחת ממקום מרוחק ולכן ניתן לשים מעל המכונה שהוא מקום משתמר קצת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מדוע לא אומרים שזו אבידה שיש בה יאוש (ולכן הפחיות מותרות בשתיה אף לכתחילה), הרי הבעלים יודע (אלא אם כן מכונת השתיה נמצאת במקום סגור שרובם שומרי תורה ומצוות) שאם יקרה מקרה כזה – הפחיות אבודות לו?

  2. לפני שנפל הוא לא התייאש, שהרי על כל פחית (ואפילו על כל מלאי של פחיות) יש מירב הסיכויים שלא תפול ואינו מתייאש. ולאחר שנפל אינו יודע מכך. ומה שיודע שעלול ליפול אינו ייאוש מדעת שהרי כל אדם יודע שחלק מחפציו עלולים להיאבד ואין זה עושה ייאוש מדעת. כמו כן יש לומר סברת הש"ך בחו"מ סי' שנח סק"א בייאוש שלא מדעת שאילו המאבד היה יודע מי ימצא לא היה מתייאש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל