לתרומות לחץ כאן

ייעוץ בענייני קירוב רחוקים

לכבוד הרב, שלום רב.
יש לי קשר קבוע עם דודתי שאינה שומרת תורה ומצוות עדיין – בתור ביביסיטר. לפעמים יוצא לנו לדבר קצת על אמונה, חרדים וחילונים, אך איני מתימרת להחזירה בתשובה, אני מרגישה שזה "גדול" עלי.
אך לאחרונה דברנו ממש עמוק ועלו שאלות שלא ידעתי כיצד להשיב לה. היא מסוג האנשים שיש להם משנה סדורה על החיים והכל "ברור" לה.
1. לדבריה הדבר שהכי "מרגיז" בחברה שלנו זה שלאדם אין חשיבה עצמית, הכל "הרב אמר", "כך כתוב" וכו', אדם יכול לפסוק לעצמו, מספיק שמשכנעים אותו ברציונל, נגיד בנושא שמירה על צניעות, ומעבר לזה הוא יקבע מה אורך השרוול וכו'.
אמרתי לה שהתורה באופן חד משמעי אינה סומכת על שיקול דעתו של האדם כי האדם נגוע וסובייקטיבי ויכול לעשות את המעשים הכי נוראיים במחשבה שהוא בסדר.
זו גם הסיבה שההלכות אינן רק בעברות עצמן אלא גם בגדרים כדי שהאדם לא יביא את עצמו לנסיון, כי אדם לא יכול לסמוך על עצמו.
בהמשך עניתי לה מדוע מקשיבים לרבנים לכל שאלה – משום שיש חשיבות עליונה שהתורה תעבור כמו שהיא ויש לסמוך בעינים עצומות על מעבירי התורה ואין לפקפק בהם, כי אמיתות התורה מבוססת על אמינות מעביריה.
וכאן היא אמרה לי: אז התורה סומכת על האדם או שאינה סומכת? אי אפשר פה כן ושם לא.
איך להסביר לה? ומה עם הרבנים שאינם אמיתיים? מה ההבדל ביניהם – איך להבחין ברב אמיתי?
2. היא אומרת בשם בעלה שלדעתו מטרת האדם בעולם היא שיהיה אדם טוב. אם יש לו מטרה לעשות טוב, לעזור – הוא רגוע שעשה מה שצריך בעולם.
היא לא רואה שאמונה כלשהי הביאה אנשים להיות טובים יותר באופן גורף, בכל מקום, וגם בחברה החרדית יש אנשים טובים ואנשים שאינם.

אני חשה שזה סוג של שקר עצמי כדי להרגיע את המצפון, מה לאמר על כך?

3. שאלה אישית: האם יש לי חובה לקרב אותה, או שאסור לי פן זה יפגע באמונה שלי, או שלא אענה נכון ואגרום נזק – ארחיק במקום לקרב?

יש לציין שאני רווקה בת 21, ושומעת הרצאות באופן קבוע ויומיומי, ואני מרגישה עקב כך בטוחה בעצמי ובאמונתי, ושיש לי תשובות.
איני חושבת שהשאלות הנ"ל פגמו באמונה שלי כי אני מאמינה בכל ליבי שלכל שאלה יש תשובה בתורה.
בתודה מראש.

תשובה:

שלום לך, וסליחה על העיכוב במתן התשובה.

לפני שאכנס לתוכן הדברים עלי לציין את התפעלותי מהעומק של דברייך ומכך שבסך הכל התמודדת מולה באופן מעורר התפעלות של ממש.

את מתארת את דודתך כ"ידענית" גדולה, על כל דבר יש לה מה לומר ודעתה ברורה לה במישור החיים, אם באמת כך היה הרי שאם יש לה שאלות שהיא רוצה לברר האם יש עליהם תשובות היא הייתה מבינה ויודעת שלא את הבחורה בת ה- 21 הכתובת לשאלותיה, ישנם דברים שלא כל אחד שמאמין בה' ובתורתו העמיק לחשוב וידע לענות, ולכן ברור שכל מטרתה בשאלות אלו לקנטר אותך ולהביך אותך ולתת לך את התחושה כאילו את בעצמך לא בטוחה בצדקת הדרך בה את צועדת. וזו התשובה שלי לשאלה השלישית שלך האם לנוסות להתחבר אליה – התשובה הברורה היא לא ולא! זה לא תפקידך! אם היא באמת מעוניינת בתשובות ישנם אנשים שיודעים וידעו גם לענות לה על כל שאלה.

ולעצם דבריה:

התורה נותנת ביד האדם את הבחירה לבחור בין טוב לרע, האדם יכול להחליט שהוא אינו שומע לשום פרשנות של רבנים וחכמים, אך אז חסר לו את כל החלק של תורה שבעל פה שמבוססת על מידע שהתקבל בע"פ ועל מסורת של איש מפי איש. חלק מהבחירה שאנחנו כשומרי מצוות בוחרים זה לשמוע לקולו של הרב, התורה סומכת על האדם אבל תלוי מיהו האדם, האדם שהצליח לזכך את גופו ונשמתו בעבודה עמוקה בתורה ובמידות ובעבודת ה' הוא הוא שהופך להיות ממעתיקי השמועה וממוסרי התורה הלאה.

ואשר היא הביאה מבעלה שתכלית האדם להיות אדם טוב וכו' הרי פשוט שאין זה נכון כי עיקר מטרת האדם בעולם הוא לעשות את רצון בוראו בין טוב ובין שבעיניים שלנו איננו מבינים מה טוב בזה, לפעמים להרוג אדם זהו הטוב האמיתי – כשהוא חילל שבת עם עדים והתראה בזמן שהסנהדרין נוהג. לא האדם הוא המחליט מהו הטוב שהוא התכלית שלו בעולם, אלא בורא העולם בכבודו ובעצמו נתן לנו ספר הוראות איך האדם יחיה באופן שבאמת הוא יהיה טוב וזה רק בהיצמדות מוחלטת לתורה ולמצוות.

מקווה בשבילך שתצליחי להסביר לה שלא את הכתובת עבורה, ושאם היא באמת מעוניינת בתשובות עליה לפנות לארגונים המתמחים בזה.

ושנזכה כולנו לכתיבה וחתימה טובה.

הרב יהודה ליב אוירבך
מנהל המוקד הטלפוני של ארגון "בינת הלב"
מפקח ארצי של ארגון "מרכז החינוך"
טל. 02.6587003
נייד. 052.7643333
פקס. 02.6587006

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל