לתרומות לחץ כאן

האם ה' צריך אותנו?

האם ה' צריך אותנו? אם לא, אז בשביל מה הוא ברא אותנו? ואם ה' רוצה שהעולם יהיה מתוקן, למה הוא מראש לא בנה אותו מתוקן?

תשובה

הקדוש ברוך אינו צריך אותנו בכלל, הוא ברא את כל העולם, והוא מקיים ומחיה את העולם וכל היקום כולו, ומעשים שלנו אינם משפיעים עליו כלל וכלל.

הקדוש ברוך הוא כולו טוב וכולו חסד ורצה להטיב עם הבריות, ולתת להם עונג גדול, ולא רצה לתת להם עונג זה בתורת צדקה וחסד, שהרי אדם נהנה לקבל הנאה שמגיע לו יותר ממה שנהנה לקבל את העונג בתור צדקה וחסד, וכדי שהעונג יהיה מושלם ברא את העולם שנעבוד אותו בעולם הזה, על ידי לימוד התורה וקיום המצוות, ואז יתן לנו שכר על זה בעולם הבא, וזהו העונג האמיתי והעידון הגדול יותר מכל הנאות עולם הזה,

ולכן הקדוש ברוך לא ברא את העולם מתוקן, מכיון שאם העולם היה נברא בצורה מתוקנת לא היה לנו מה לעבוד אותו, ואז לא היה סיבה לתת לנו שכר, ולכן ברא שהאדם יוכל לבחור בטוב וברע, ומי שבוחר בטוב יקבל על זה שכר שאין לתאר ואין לשער, ומי שחס ושלום אינו בוחר בטוב, יקבל עונש חמור שאין לתאר ואין לשער.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אלוקים יכל לברוא את האדם עם תכונה שהוא יהנה ממתנת חינם כמו שנהנה משכר ואז יכל לברוא עולם עם כל העונג שבו ולתת אותו לבני אדם בחינם

  2. אכן, יש מקום שבו איננו יכולים לחקור יותר אחרי רצון ה'. ההגדרה הזו של הרמח"ל היא בהתאם לתכונות שרצה הקב"ה להשתית עליהן את עולמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל