לתרומות לחץ כאן

מכירת ספר תורה פסול

לכבוד הרב שליט"א

יש ברשותי ספרי תורה פסולים שנשארו מסבי, שכנראה התכוון למוכרם, יש סוחרים הקונים ספרי תורה פסולים, לצורך מכירתם, האם מותר למכור להם ?

ומה דין הכסף שאקבל, לאיזה צרכים מותר להשתמש בו ?

יש לציין שאודות הסוחרים בספרי תורה פסולים יש שמועות שונות בדבר מה הם עושים עם ספרי התורה, יש שטוענים שהם מוכרים אותם לקהילות רפורמים או קונסרבטיבים בחו"ל, ויש שטוענים שהם מרכיבים מכמה ספרי תורה פסולים ספר אחד כשר, אני שאלתי סוחר אחד והוא אמר לי שהספרים נמכרים לקהילות גדולות שמעוניינים שיהיה להם בשמחת תורה יותר ספרי תורה.

תודה מראש

תשובה:

יש להתחקות אחרי קוני הספרים הפסולים, כיון שיש בזה הרבה רמאויות, לצערנו, ולא כל הסוחרים הינם יראי השם, ולכן כדי שלא תצא תקלה ח"ו תחת ידך, יש לבדוק אצל רב מוסמך שמכיר את הסוחר ומעיד שהינו ירא שמים ולא תצא תקלה תחת ידו.

לעצם הדין:

ספר תורה פרטי שנפסל מותר למוכרו, ואפשר להשתמש בכסף לכל דבר שרוצים, אולם ספר תורה ציבורי אסור למוכרו אלא בהסכמת הגבאים אם ניתן להם רשות בזמן שנבחרו לגבאותם ועם המעות צריך להשתמש לצורך קנית ספרי תורה אחרים.

מקורות:

שו"ע יו"ד סי' ער ס"א שאסור למכור ספר תורה ישן לקנות חדש, ודווקא כשהוא כשר, אך אם הוא פסול מותר, כמבואר בשו"ע או"ח ס' קנג ס"ג שס"ת שנמצא פסול דינו כחומשים, והחילוק בזה בין ס"ת פרטי לציבורי מבואר בשו"ע או"ח שם ראה שם בפרטי הדין בדין מכירת תשמישים של הרבים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל