לתרומות לחץ כאן

הטעם להדגשה ברמב"ם שאף בעל יסורין חייב בת"ת

הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה כותב בין השאר שכל איש ישראל חייב בתלמוד תורה, בין שלם בגופו בין בעל יסורין, דומני שאין מצווה אחרת בה מדגיש הרמב"ם שאף בעל יסורין חייב במצווה.
מדוע מדגיש הרמב"ם דווקא במצוות תלמוד תורה שאף בעל יסורין חייב בה ?? ואם מצד הקושי בקיום המצווה- דומה שיש מצוות שיש קושי בעשיתם לא פחות ממצוות תלמוד תורה.

תשובה

הטעם הוא משום שלא צריך לזרז אדם לקיים את המצוות, משום שבדרך כלל אדם אינו מוצא לעצמו תירוצים למה לא לקיים מצוות, ואף אדם לא מעלה בדעתו שבגלל שיש לו יסורים אינו צריך לקיים מצוות, אבל לעניין תלמוד תורה הרבה פעמים יש לאנשים כל מיני תירוצים למה לא ללמוד, וידע הרמב"ם שאחד מהתירוצים שיכולים להיות לאדם, הוא שאינו חייב ללמוד בגלל שיש לו יסורים או בגלל שהוא עני וכל מיני תירוצים שיש ליצר הרע, ואת זה בא הרמב"ם ללמד אותנו, שאל יחשוב האדם שבגלל שהוא עני או שיש לו יסורים הרי הוא פטור מלימוד התורה. [וכן ביאר בספר אבי עזרי בהקדמה למהדורה רביעית].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל