לתרומות לחץ כאן

אחריות בעל מזגן לדאוג לניקוז תקין

שמעתי שמבחינת החוק, כל מי שמתקין מזגן בביתו צריך לדאוג גם לניקוז – כך שהמים היוצאים ממנו בשעת פעולתו לא יטפטפו סתם כך. שאלותי: האם זה נכון, ומה אומרת ההלכה על כך.

תשובה:

שלום רב,

לא ידוע לי על חוק כשזה.

מצד הלכה, אם המים יכולים ליפול על אנשים העוברים ודאי אסור. אבל אם המים יורדים בצמוד לקיר או עמוד לכאורה מותר. אף שמבואר בב,ק דף ל ע"א שאסור להוציא מים לרשות הרבים רק בימות הגשמים, מכל מקום הרי אם מפנה את המים מיד מותר, כמבואר במרדכי ב"מ סי' תטז. וכן במזגן אין הרבה מים והם מתאדים מיד ולא נשאר יותר מים מאשר אדם ששופך מים ולאחר מכן מפנה אותם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 1. טפטוף תמידי על הקיר יוצר ירוקת המשווה לבניין מראה מוזנח ומורידה בערך שוויו.
    2. כמו כן, הסברא שהמים מתאדים מיד טובה רק כשיש מזגן אחד או 2, אבל בבניין רב קומות כשכל השכנים מתקינים את המזגנים פחות או יותר באותו מקום- גורם לכך שכמות הטפטופים גדולה ומררטיבה את כל החצר של זה שגר בדירת הקרקע.
    האם במקרה כזה יתאפשר לחייב אותם להרחיק נזקם?

  2. 1. אכן יש להזהר שהצינור יהיה מרוחק סנטימטרים בודדים מהקיר.
    2. אינני יודע לקבוע כמה השיעור ואולי יש גם הבדל בין איזור הררי למישור החוף, אבל אם אין סכנת החלקה מותר. כמו כן, התשובה מתייחסת לגבי רשות הרבים או רכוש משותף, אבל לגבי חצר פרטית הדין הוא שבעל החצר יכול לעכב, ואם שתק ולא עיכב יש דעה שמחשיבים את השתיקה למחילה ושוב אינו יכול לעכב. עיין שו"ע חו"מ סי' קנג סעיף ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל