לתרומות לחץ כאן

כשרות עדי הנישואין מוטלת בספק

שלום הרב
לפני 30 שנה אני ואשתי התחתנו ונשואין באושר רב ברוך השם
בזמנו היינו חילונים ולפני מספר שנים חזרנו בתשובה
בדיעבד יש לנו שאלה לגביי כשרות הנישואין שלנו
התחתנו ברבנות
את העדים אספנו מהרחוב
את אחד העדים היכרנו אבל גם הוא היה חילוני
ברבנות היה מיניין של עובדי המקום פקידים וכדומה להם
האם הנשואין הללו כשרים? ולא אז מה עלינו לעשות
היום אנו מבוגרים עם נכדים והמחשבה שיתכן שכל ילדנו אולי נולדו מחוץ לנשואין היא מביכה
ילדנו כולם שומרי מצוות בחלקם נשואים תלמידי חכמים
אנא החזר לנו תשובה בהקדם
בברכה

תשובה:

כדי לפסול את הקידושין, צריך "בירור" שאחד מהעדים היה מחלל שבת. זאת תוכלו לעשות רק אם תפנו לרב מסדר הקידושין, או למנהל אותה מחלקת הנישואין דהיום, ותספרו על כך, ותמצאו עד שיעיד שאותו עד היה "אז" מחלל שבת (בפרהסיה). כל עוד זה לא היה , הקידושין שלכם קידושין.

אם אכן יתברר שהעד היה מחלל שבת, (ומסתבר שתצליח להוכיח זאת), עדיין אשתך אינה יכולה לצאת ממך בלי גט… וזה תלוי אם מסדר הקידושין אז ייחד את העדים והכריז שרק אלו העדים. אם לא – הקידושין מתקיימים בעדים אחרים כשרים שהיו שם וראו את הקידושין, אבל אז זה מחלוקת.

אם הקידושין היו פסולים, ממילא גם הכתובה פסולה, שכן אותם עדים נמצאם בשתי המקומות. במקרה זה אסור לך להיות עם אשתך מרגע שיתברר הדבר!. (ביחוד לבד – מותר).

כיון שהמדובר על קידושין וכתובה לפני 30 שנה, כאשר עוד לא היה שקלים חדשים, סביר להניח שבלאו הכי יש כדאיות להחליף את הכתובה. תוכל לבוא עם אשתך להחלפת הכתובה, ואז באותו מעמד עושים גם קידושין חדשים (עדיף בטבעת חדשה שתקנה לצורך , ואם לא בטבעת שנתת לה  והיא תקנה לך אותה מחדש – ולדעת הגר"ע יוסף די בזה ואחרים חולקים – , ואז יכתבו לך גם כתובה מיוחדת, בנוסח המתאים. אין צורך לחזור על הברכות או על החופה.

בכל מקרה – אין צורך טעם לספר דבר וחצי דבר לילדים. את מה שצריך – תעשה בשקט יחד עם אשתך אצל רב הבקי בעניינים אלו. זה פחות קשה ומסובך ממה שאתה חושב, וכדאי לסיים ענין זה לפני ראש השנה.

כתיבה וחתימה טובה.

אליהו בר שלום

דיין ומו"צ שכ' רמת שלמה בעיה"ק ירושת"ו

ראש בית ההוראה משפטי החיים בת ים

מח"ס משפט הכתובה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני אמא לבת שהיא עגונה כבר 3 שנים בעלה ברח לחו"ל והשאיר אותה עם ילדה ובית הדין הרבני הטיל עליו את כל העונשים האפשריים לסרבן גט באחד הימים גילינו שהעד בחופה הוא פסול מכיוון שהוא יושב היום בכלא על אונס נער השאלה היא האם העד הזה פסול והנישואין אינם תקפים המקרה קרה בזמן שהיינו עדיין רווקים אודה על תשובתך המהירה היא עדיין צעירה ומעוניינת להקים משפחה בישראל ולא מעוניינת שיהיו לה ילדים ממזרים

  2. ממש מצער מאד מאד לשמוע על מקרה כזה של ניצול אשה צעירה ע"י בעלה, ליבי עם הבת העגונה, אבל לצערי אני לא איש בשורות, לא פשוט כלל וכלל לפסול עד קידושין כדי להתיר את האשה מכבלי עגינותה. מה גם שהסיבה שאת אומרת אינה פוסלת את האיש לעדות. האיש אמנם נכשל בעבירה חמורה כפי שאת מתארת, וגם זה היה עוד לפני שהוא היה עד כבר עבר עבירה כזו, אבל אין די בזה כדי לפסול אותו לעדות, וגם מי אומר שהוא לא חזר בתשובה על החטא שעשה.
    שוב, ליבי ממש נכמר לאותה אשה, ואין לי ספק כי במצב כזה דייני בית הדין הרבני עושים כל שביכולתם לעזור לה, אבל לא תמיד הם יכולים לעשות הכל לבעל כזה. (בעבר, היו יכולים לתפוס אותו ולהכות אותו עד שיתן גט, אולם כפי שאת מבינה בעולם הדמוקרטי זה כבר לא שייך).
    כדאי להוסיף, כי איסור אשת איש זה אחד האיסורים החמורים ביותר, הוא נמנה על אלו שיש עליהם דין "יהרג ואל יעבור". לכן מצער יותר איך אדם כזה לא חושש לעגן אשה, וחלילה חלילה יכולה למעוד ולעבור על איסור כזה.
    אולי כדאי לפנות אל עו"ד הרב צוריאל בובליל יתכן שהוא יוכל לעזור לכם: 054-2279888 נראה לי כי הוא מתמחה בסיפורים מעין אלו.
    בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל