לתרומות לחץ כאן

ביאור הפסוק "ואברהם עודנו עומד לפני ה' "

כתוב בספר בראשית בפרק י"ח פסוק כב ואברהם עודנו עומד לפני השם ופירוש רש"י אומר שלא ככה היה במקור אלא תיקון סופרים הוא זה אשר הפך את הפסוק ובמסכת יבמות מסבירים שמוטב שתעקר אות אחת מן התורה ואל יתחלל שם שמים בפרהסיא האם יתכן כבוד הרב שהפסוק שונה מהמקור אם בכלל ואם כן כיצד זה יתכן שמישהו ככל שיהיה גדול בתורה האם הוא מוסמך לשנות את המקור רציתי להוסיף שמתוך שפתי חכמים אין מחולוקות שאכן הפסוק שונה רק מסבירים שהמשמעות שונתה.

ולמה מתכוונים במסכת סנהדרין בדף כא עמוד ב היה ראוי עזרא שתניתן תורה על ידו אילו לא קדמו משה האם יתכן שניתן להעלות את עזרא הסופר לדרגת משה רבינו [ראש הנביאים] והרי נבואה זו תכונה מולדת ואיננה קיימת אצל עזרא הסופר שהוא אכן כהן גדול רציתי רק להוסיף שמתקופת משה ועד עזרא ישנו פער של שמונה מאות ועשר שנים בערך ובהעדר ספר משה נשאלת השאלה מה רמת הדיוק של תורה שעוברת בעל פה במשך שמונת הדורות

תשובה:

א. בנוגע לפסוק ואברהם וכו', כבר ציינת לדברי המפרשים, שאין הכוונה תיקון סופרים כפשוטם של מילים, אלא הכוונה היא יותר לתפארת המליצה, והיינו שמלכתחילה כתבה התורה את הפסוק באופן כזה שניתן לפרשו באופן אחר כדי שלא יגיע לידי חילול השם למי שאינו מבין איך ללמוד את התורה.

ב. בנוגע למשה רבינו ועזרא הסופר, מנין לנו שעזרא לא היתה לו תכונה מולדת להיותו נביא כמשה, ואולי אכן היתה ראויה נשמתו לכך, יתירה מכך, נבואה איננה תכונה מולדת ללא עבודת האדם, וללא דור שיהיהזכאי לכך, ואמרו חכמינו ז"ל שבימי בית שני פסקה נבואה לישראל משום שאין הדורות ראויים לכך, וכפי שאמרו במסכת סנהדרין (דף יא.) "תנו רבנן משמתו נביאים האחרונים חגי זכריה ומלאכי נסתלקה רוח הקודש מישראל ואף על פי כן היו משתמשין בבת קול פעם אחת היו מסובין בעליית בית גוריה ביריחו ונתנה עליהם בת קול מן השמים יש כאן אחד שראוי שתשרה עליו שכינה (כמשה רבינו) אלא שאין דורו זכאי לכך נתנו חכמים את עיניהם בהלל הזקן וכשמת אמרו עליו הי חסיד הי עניו תלמידו של עזראיתירה מזה אמרו על הלל הזקן".

הדברים יובהרו יותר על פי מה שכתב הרש"ר הירש זצ"ל בפירושו על התורה שכתב וזה לשונו: "אולם זה הוא אחד מעקרונות הנבואה (ראה פי' להלן יח, טו ואילך): האיש, שה' בחר בו לנביא כדי למסור מפיו את דברו אל האומה, חייב להתגלות תחילה כ"איש" ועליו להיות ראוי לנבואה בדרגת שלמותו הרוחנית והמוסרית. על פי האמור בסנהדרין יא ע"א לא רק אישיות הנביא אלא גם בני דורו חייבים להיות זכאים לאותה שליחות נבואית. "דורו זכאי לכך" (דברים פרק יז פסוק טו).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל