לתרומות לחץ כאן

להיות שותף במסעדה לא כשרה

שלום וברכה כבוד הרב, נתקלתי בעניין מסויים ואני ישמח לקבל את תשובת לפני שאני יתקדם.
תודה מראש.

אני בחור דתי במקור מצרפת, לפני מספר שבועות נפגשתי ביהודי בעל עסק שמחזיק מסעדות בחו״ל, הוא הציע לי לעבוד אצלו בתור מנהל בשתי מסעדות שהוא הולך לרכוש ולקבל משכורת. וחוץ מזה גם להשקיע סכום גדול של כסף, להיות שותף בעשר אחוז ובהתאם לקבל עשר אחוז מהרווחים. כי הוא רוצה שאני בתור מנהל ירצה להתאמץ להצלחת המסעדה ולא רק יקבל משכורת. מדובר בסכומים מאוד גדולים.

וברצוני לשאול את כבוד הרב על עצמי בנושא ההלכתי: היהודי הזה לא דתי אבל מניח תפילין כל יום, הוא כבר הרבה שנים מחזיק מסעדות לא כשרות בחו״ל. (למרות שעכשיו הוא הולך לפתוח מסעדה כשרה בעזרת שליח של הרבי מליובאוויטש במקום וב״ה עם הזמן אני מקווה ורוצה שגם המסעדות האלו שאני מדבר עליהם יהפכו להיות כשרים אם ב״ה ינתן אפשרות טכנית)
אז אני ישאל על עצמי שכן שומר תורה ומצוות; אני מתאר לעצמי שיש איזה בעיה של שותפות בגלל שאני נהנה מהאחוזים שאקבל? אני חושב יותר על היין נסך כי הרי מצד הבשר בחלב האיסור הוא לא על בשר כשר שמתערבב עם חלב והכל שם מתערבב ביחד. אבל אני מקווה לקבל את תשובת הרב בנושא כי אני לא בקי בהלכות.

התפקיד שלי במקום יהיה לנהל את ההספקה וכדומה אבל אולי בהתחלה אני גם יעבוד קצת במטבח כדי להכיר את המסעדה מקרוב.

במקרה וזה בעיה להיות שותף ישנה אולי אפשרות לקבל את האחוזים בתור משכורת, ולא בדיוק 10 אחוז אלא בערך? לפי ציון על העבודה שלי למשל?

אני אישית מעדיף להיות שותף לגמרי במסעדה (מלבד לקבל עשר אחוז מהרווחים) כי ככה העסק שייך לי ב10 אחוז היות שאני משקיע הרבה כסף כדי לקנות אותו חלקית. אבל אם זה לא אפשרי מצד ההלכה אז נצטרך למצוא פתרון לעשות חוזה אחר.

או שאולי כן מותר לי להיות שותף שהמסעדה תהיה שייכת לי בעשר אחוז אבל לא לקבל את האחוזים?! כי זו הנאה.

אני מודה לכבוד הרב מראש הרבה תודות כי אני יכול לתאר שצריך להעמיק בספרים הרבה כדי לבדוק אם יש פתרון הלכתי מלבד הידע הרחב שצריך להיות בנושא. וה׳ יתברך ישלח לרב הצלחה הן בגשמיות והן ברוחניות.

תודה רבה,

י.כ

תשובה

שלום רב

ראשית כל ברצוני לציין שמה שכתבת בשאלתך שאיסור בשר בחלב הוא רק בבשר כשר ולא בבשר טרף, אינו מדוייק לגמרי ודעת הרבה פוסקים שבשר מבהמה טהורה, אפילו אם לא נשחטה כדין ואסורה משום נבלה או טריפה, אסור לבשלה בחלב ואם נתבשלה אסורה בהנאה.

ובעיקר שאלתך אם מותר להיות שותף בעסק שמוכר מאכלות אסורות, התשובה היא שאסור להיות שותף בעסק כזה מכיון שאסור לסחור במאכלות אסורות, (וכפי שיתבאר בהמשך).

ובמה ששאלת אם מותר לך להיות המנהל של המקום, בלי להיות שותף, התשובה היא שאם אתה מנהל את זה מהמשרד ואתה לא בא במגע עם האוכל, מותר. אבל אם אתה עובד ליד האוכל, אסור.

ואם אתה יכול להשפיע על חברך ולהסביר לו שהוא עובר על איסור של סחורה במאכלות אסורות, ודאי שאתה חייב להשפיע עליו שלא יעשה כן, ואסור לך לעזור לו לפתוח עסק אסור, אבל אם לא תוכל להשפיע עליו והוא ימצא אדם אחר שיעבוד בשבילו, אפשר להקל ולמכור, במקרה שאינך בא במגע עם האוכל וכנ"ל.

מקורות

בעניין איסור הנאה בבשר נבלה מבהמה טהורה שנתבשלה בחלב, עיין בדגול מרבבה ביו"ד סי' פ"ז שהביא בשם הרמב"ם שמותר בהנאה וכתב בדגמ"ר שיש לסמוך עליו במקום הפסד. אמנם דעת הפמ"ג בפתיחה להל' בב"ח כדעת הרשב"א ועוד הרבה פוסקים שאסור בהנאה, ועיין בפתחי תשובה סי' פ"ז סק" ובדרכי תשובה ס"ק ל"א שהביאו כמה פוסקים שמחמירים ואוסרים בהנאה, ועיין בחזו"א יו"ד סי' כ"ב. ומכיון שאיסור דאורייתא הוא ודאי שיש להחמיר בזה, הואיל והרבה פוסקים אוסרים.

בענין איסור סחורה במאכלות אסורות עיין ביו"ד סי' קי"ז שמבואר שאסור לסחור במאכלות אסורות ודעת הרבה ראשונים ופוסקים שהאיסור הוא מדאורייתא וי"א שהאיסור הוא רק מדרבנן שחששו שמא יבא לאכול מהמאכלות האסורות ולכן אסרו לסחור בהם.

ולכאורה יש נפ"מ במקרה שאדם עושה סחורה במאכלות אסורות ואינו בא במגע עם האוכל, ובמסעדה יש לו עובדים גויים, ובמקרה כזה אין חשש שיבא לאכול, דלדעת הסוברים שהאיסור הוא מדאורייתא, ודאי שאין חילוק ואסור בכל מקרה גם כשאין חשש שיבא לאכול אבל לדעת הסוברים שכל האיסור מדרבנן היה מקום להתיר כשאינו בא במגע עם האוכל, אמנם לעניין הלכה עיין בפתחי תשובה סק"ו שהביא בשם החת"ס שדעת רוב הראשונים והפוסקים שהאיסור הוא מדאורייתא ולכן דעתו שאסור לסחור במאכלות אסורות אפילו במקרה שאינו נמצא במקום ואין חשש שיבא לאכול מזה. ועיין בדרכי תשובה ס"ק י"ז – כ"א שהביא כמה וכמה פוסקים שכתבו שאפילו אם האיסור הוא מדרבנן לא פלוג רבנן ואסור בכל מקרה אפילו במקום שאין חשש שיבוא לאכול, ולכן נראה שודאי אין להתיר להיות שותף בעסק כזה שמוכר מאכלות אסורות.

ובענין אם מותר לנהל את המקום (בלי להיות שותף), אם המנהל נמצא במסעדה ובא במגע עם האוכל אסור, דיש להחמיר בזה כדעת הסוברים שהאיסור הוא מדרבנן משום שחששו שמא יבא לאוכלו, ואף למ"ד שאסור מדאורייתא מבואר בפתחי תשובה דדעת החת"ס דטעמא דקרא הוא משום שחששו שמא יבא לאכלו ואף שכתבנו לעיל שדעת החת"ס שאין מקילים מכח טעם זה לומר שבמקום שלא שייך טעם דשמא יבא לאוכל יהא מותר לסחור במאכלות אסורות, מ"מ כתב הפתחי תשובה שאנו סוברים כטעם זה להחמיר, ונפ"מ לאסור למכור בחנות של גוי שמוכר מאכלות אסורות דיש לחשוש שמא יבא לאכול, ולפ"ז אסור למכור במסעדה שמוכרים בה מאכלות אסורות אפילו אם הבעה"ב הוא גוי דיש חשש שמא יבא לאכול. ועיין בדרכי תשובה סק"כ שהביא עוד פוסקים שסוברים כך.

ואם המנהל אינו בא במגע עם האוכל אין שום איסור לנהל חנות שמוכר אוכל שאינו כשר. אמנם כל זה היה נכון במקרה שבעל המסעדה היה גוי, אבל במקרה שלך שבעל המסעדה הוא יהודי, יש כאן בעיה של מסייע בידי עוברי עבירה שהרי אסור לו לסחור במאכלות אסורות, אמנם בדיעבד יש להתיר בדיעבד משום שי"א שאין איסור מסייע בישראל מומר, ובמקרה שלך זה נשמע שגם אם תאמר לו שאסור לסחור במאכלות אסורות הוא לא יפסיק למכור, ואתה לא תוכל להשפיע עליו ולהפרישו מאיסור, אלא הוא ימצא אדם אחר שינהל לו את העסק ובאדם שהוא מומר ועושה את העבירה במזיד יש מקילים שאין בזה איסור מסייע, וכפי שהאריך בזה בשו"ת ציץ אליעזר חי"ט סי' ל"ג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל