לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ההבדל בין מסחר במניות ל"משחק בקוביא ומפריחי יונים"

בס"ד
נעניתי בתשובה כי אין בעיה הלכתית לעסוק במסחר במניות בבורסה, באופן שהמניה נקנית במחיר מסויים בתקווה שתפעל לפי רצון המשקיע בה, וכיוצא באופנים אלו. ועדיין קשה לי מדוע אין זה דומה להא דאמרו רז"ל (סנהדרין, כה) גבי המשחק בקוביא ומפריחי יונים שפסולים לעדות, אי משום דאינם עוסקין בישוב העולם אי משום אסמכתא דלא קניא. ולכאורה לא שונה כלל מזה המשקיע במניה ואינו יודע בוודאות מה יעלה בגורלה, אלא ע"פ נטיית שכלו או ע"פ הסתברות וכו', גם אם נאמר כי יש בו משום עסק בישובו של עולם.
אשמח לדעת התשובה לכך עם המקור לדברים.

תשובה:

שלום רב,

עוסק ביישובו של עולם ודאי שיש במסחר במניות, והראיה שהחוק בארה"ב (וייתכן שבכל העולם) שקרנות הפנסיה חייבים להשקיע חלק מסוים מהכסף במניות כדי לעזור לשוק.

חשש אסמכתא גם אין, שאסמכתא היא רק המתחייב או הנותן כסף ותולה את ההתחייבות או המתנה בדבר חיצוני שאין לו קשר. אבל הקונה סחורה שיכולה להתייקר או להיפך כל יום, אין בזה אסמכתא, אלא מסחר רגיל. הרי גם הקונה בהמה לשחיטה אינו יודע אם הבהמה תטרף או תתנבל בשחיטה. כמו כן, גם מסחר במניות היא קניית סחורה רגילה. גם מסחר באופציות היא התחייבות לקנות או למכור במחיר מסוים, כעין פוסק על השער ואין בזה משום אסמכתא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל