לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

טעם עליון בעשרת הדברות

שלום אריכות ימים ופרנסה טובה מורי ורבותי
שאלה השבת אי"ה נקרא עשרת הדיברות והקריאה בטעם עליון מה פירוש טעם עליון ולמה קוראים כך ומקורות
בברכת כל טוב לכם .

תשובה

כמובן שיש טעמים עמוקים מאוד על פי קבלה בעניין טעם עליון ותחתון. אמנם יש גם ביאור בדרך הפשט: טעם תחתון זהו כמו הטעמים בכל התורה כולה, שעניינם כדי לדעת איפה מתחיל פסוק, ואיפה נגמר. כמו כן לפעמים לומדים את כוונת הפסוקים לפי הטעמים שלהם, וזהו גם כן עניינו של טעם תחתון שיש בעשרת הדברות.

טעם עליון יש בעשרת הדברות שבפרשת יתרו ופרשת ואתחנן, וטעמים אילו הם כדי לחלק בין כל דברה ודברה שבעשרת הדברות, לדעת איפה מתחיל כל דברה ואיפה נגמר.

בחג השבועות קוראים את עשרת הדברות שבפרשת יתרו בטעם עליון מפני שביום זה ניתנו עשרת הדברות.

ובעניין קריאת התורה של פרשת השבוע, יש בזה מנהגים חלוקים יש נוהגים לקרוא בטעם עליון, ויש נהוגים לקרוא בטעם תחתון.

מקורות

עיין בשו"ת משאת בנימין סימן ו' שכתב את כל הביאור של טעם עליון ותחתון, וכתב שם שבפרשת ואתחנן קוראים בטעם עליון. ועיין במג"א או"ח סימן תצ"ד שהביא את דבריו.

ועיין בביאור הלכה בסי' תצ"ד שכתב שיש מנהגים חלוקים בעניין קריאת התורה בפרשת שבוע אם קוראים בטעם תחתון או עליון.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ההבדל המשמעותי ביותר הוא 'לא תרצח' כאשר בטעם תחתון הצ' נקוד בפתח ובטעם עליון ה'צ' נקוד בקמץ כמו כן בטעם תחתון הטעמים הם מרכא טפחא, ובטעם עליון טיפחא סוף פסוק- ההסבר הוא שליחיד יש עניין שלא לרצוח כלל וכלל, אך בציבור בסנהדרין יש מצב בו אדם חייב בדין ובית דין מבצע לכן השיניו. לגבי הפתח והקמץ שמעתי שהגר"א מביא שפתח דהיינו פותח את פיו וקמץ קומץ את פיו זה לגבי המלמדים יש מלמד תלמידים שפותח פיו אך מלמד באופן לא ראוי ויש אדם היודע ללמד אך קומץ את פיו, זאת אומרת שניהם בבעיה בנושא של 'לא תרצח'….

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל