לתרומות לחץ כאן

פת עכו"ם במזונות

מהי ההלכה בענין פת ישראל?מה נחשב לפת עכו"ם?האם זה רק לחם או גם עוגיות או בייגלה,כל דבר שהוא מזונות?
תודה

תשובה

*פת עכו"ם הוא פת שאפה אותו גוי. האיסור אינו רק על פת אלא גם על עוגיות וכדומה שעשויים מעיסה עבה.

*פת שנאפתה במאפיה של גוים, אם האדם נמצא במקום שאינו יכול להשיג פת שאפה אותו יהודי, אסור לאכול את הפת שאפה הגוי, אבל אם נמצא במקום שאין בידו להשיג פת שאפה יהודי, מותר לאכול פת של גוי.

ודווקא פת שנאפתה במאפיה של גויים אבל פת שגוי אופה בבית שלו או עוגה שהוא אופה, אסור לאכול אפילו אם לא מצוי פת של ישראל, אלא אם כן אין לו בכלל מה לאכול והוא רעב יכול להקל ולאכול גם מפת של בעל הבית גוי.

כמובן שכל דברינו הוא כשידוע לנו שכל החומרים שהגוי אופה איתם הם חומרים כשרים ואין שום בעיות של מאכלות אסורות.

מקורות

נחלקו הראשונים אם האיסור של פת עכו"ם הוא דוקא כשהגוי אופה את הפת או אפילו אם הוא לש את העיסה והיהודי אופה הוא ג"כ נאסר משום פת עכו"ם, דעת הר"ן שאסור אפילו אם הגוי לש את העיסה, אבל להלכה דעת השו"ע יו"ד סי' קי"ב כדעת הרמב"ם והטור שדווקא אם הגוי אפה את הפת הרי הוא נאסר משום פת עכו"ם.

ובעניין עוגיות וכדומה שאם נאפו על ידי גוי נאסרים משום פת עכו"ם, כך מבואר ברמ"א יו"ד [קיב,ו] ועיין בערוך השולחן שכתב שזה דוקא בפת שבלילתו עבה אבל פת שבלילתו רכה אינו נאסר משום פת עכו"ם.

ולעניין הלכה אם נוהג איסור של פת עכו"ם בזמן הזה, לעניין פת פלטר (של מאפיה שלו גוי) מבואר בשולחן ערוך [שם] שאם אינו יכול להשיג פת של ישראל מותר לו לקנות פת של גוי, ומבאר הש"ך שזהו בגלל שפת הוא החיים של האדם ולכן הקילו בו, אמנם דעת הרמ"א שגם במקום שיש פת של ישראל אפשר להקל ולקנות פת עכו"ם, אמנם להלכה כתב הערוך השולחן שמנהג האשכנזים גם כן להחמיר כדעת השולחן ערוך ולא לאכול פת עכו"ם במקום שמצוי פת ישראל. (ועיין בשו"ע או"ח סימן תר"ג שכתב שגם אותם שאינם נזהרים כל השנה ואוכלים פת עכו"ם, אפילו במקום שמצוי פת של ישראל מכל מקום בעשרת ימי תשובה יש להחמיר ולא לאכול פת של עכו"ם).

ובעניין פת של גוי בעל הבית (שאופה בתוך ביתו) מבואר בשו"ע בסעיף ב' שאין שום היתר לאוכלו רק במקום פיקוח נפש ועיין בשו"ע סעיף ח' שכתב דיש אומרים שמותר לקנות אפילו מפת של בעה"ב גוי, ועיין בכף החיים שכתב שדעת השולחן ערוך כמו שהוא סותם ולא כמו שהוא כותב בשם י"א ולכן כאן שסתם בסעיף ב' שאסור, מבואר שלדעת השו"ע אין היתר לאכול פת בעה"ב רק במקום פיקוח נפש וכ"ד הפר"ח, אמנם עיין בערוך השולחן שיישב את דברי השו"ע באופן אחר, ולעניין הלכה כתב שם שאם אין לו מה לאכול והוא רעב מותר לאכול אפילו פת של בעה"ב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום. מה הדין אם פת ישראל פי כמה יותר יקר מפת פלטר? זה מספיק בכדי להתיר?
    האם קרקרים נכללים במושג ״חיי אדם״? אם אין קרקרים מפת ישראל, מותר לקנות מפת פלטר?
    תודה

  2. מסתבר שיש להקל אבל זה בדרך כלל לגמרי לא רלוונטי… כל הנושא הזה היה קיים בזמנם שהמאכלים היו פשוטים, לחם היה קמח מים ושמרים טבעיים, היום בכל מוצר יש אין ספור מרכיבים חומרי טעם וחומרים משמרים וכו' ויש המון בעיות כשרות, לכן היום אין לצרוך שום מוצר תעשייתי מכל סוג שהוא ללא הכשר טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל