לתרומות לחץ כאן

ידיעה ובחירה

שלום לכם שאלתי היא , אם הכל כתוב בתנ"ך השואה ,יצחק רבין ,אילן רמון אז כל מה שקרה לנו צרות שיבואו או דברים טובים שיקרו לנו מתוכננים כבר מימי בריאת העולם וזה לא קשור להתנהגותנו ולמעשינו הטובים או הרעים. כמו כן יש את סיבת הסיבות ועילת העילות , האם אנו רק חושבים שאנו מחליטים החלטות אבל למעשה אנו דמויות במחזה שנכתב לפני בריאת העולם ?

תשובה

זו היא אחת מהשאלות הידועות, ויש הרבה דרכים עמוקים כדי להבין את העניין.

וקודם כל ברצוני להקדים שצריך לדעת שכל מה שכתוב בתורה הכל אמת לאמיתה גם אם אנחנו לא מבינים את הכל, ואמשיל לך משל, אתה יושב בבית וכתב במחשב, האם אתה יודע איך המחשב עובד? אתה מדליק חשמל בבית וכל מיני מכשירים כאילו ואחרים, האם אתה יודע ומבין איך בדיוק הם עובדים? וודאי שאתה לא מתחיל להבין דברים אילו, אבל זה לא משנה את המעשים שלך ואתה לא אומר שמכיון שאתה לא מבין איך זה עובד אתה לא תשתמש בכל הדברים האילו, וזאת מפני שהדבר ברור לך שכשתלדיק את המתג של האור, האור ידלק גם אתה לא מבין איך ולכן אתה מדליק אותו, וכמו כן בדרכי שמים קודם כל צריך לדעת שאנחנו מאמינים שכל מה שקורה בעולם הכל מאת ה', וכל מה שכתוב בתורה הכל אמת לאמיתה, גם אם אנחנו לא מתחילים להבין את העומק שבדברים.

ועכשיו לעצם שאלתך האם יש קשר בין המעשים שלנו למאורעות שקרו ויקרו בעולם, התשובה היא: שכל הנהגת הבריאה הכל תלוי במעשיהם של עם ישראל (וכפי שמבואר בארוכה בספר נפש החיים), ומה שאתה אומר שהקדוש ברוך כבר יודע מראש את סדר כל המאורעות שעתידים להיות, זהו בוודאי אמת לאמיתה הקדוש ברוך בשעת בריאת העולם, ידע את כל מה שעתיד להתרחש במשך כל שנות העולם וידע גם את כל מעשה בני האדם מי יהיה צדיק ומי לא, אבל זה לא אומר שאין לנו בחירה, ובוודאי שכל דבר שאנחנו עושים, וודאי שאנחנו פועלים כך מבחירה אישית שלנו ואף אחד לא כופה עלינו לעשות שום מעשה ממעשינו, וכשאדם זוכה לעשות מצווה הרי זה מבחירה אישית שלו, וחס ושלום להפך כשאדם נופל ועושה עבירה וודאי שאף אחד לא כפה אותו לעשות כך, והכל מבחירה אישית שלו, אלא שהקדוש ברוך יודע מראש מה אנחנו נבחר, ואמשיל לך משל: לאדם שיש לו מסעדה ויש אדם שכל יום נכנס למסעדה שלו ומזמין כל יום את אותו ארוחה, וכך נוהג האדם הזה במשך עשרים שנה ברצף, לאחר עשרים שנה בא אותו אדם ונכנס למסעדה, בוודאי שהבעל הבית אינו שואל אותו מה הוא רוצה להזמין אלא הוא מכין לו את המנה שהוא רגיל להזמין כל יום ונותן לו.

וזאת מפני שהבעל הבית יודע מה הוא רוצה להזמין, עכשיו נשאל את עצמינו האם האדם הזה שנכנס למסעדה לאחר עשרים שנה וביקש עוד פעם את אותו מנה, האם יעלה על דעתינו לומר שהוא לא בחר בכך אלא הבעל הבית הכריח אותו לקחת את המנה הזו, וודאי שאף אחד אינו חושב כך, אלא מה אנחנו מבינים שהבעל הבית מכיר את הלקוח שלו הוותיק וכשהוא נכנס לחנות הוא כבר יודע מה הוא רוצה לקנות, אבל זה פשוט שהלקוח הוא זה שבוחר מה הוא רוצה לאכול.

וכמו כן הקדוש ברוך הוא מכיר אותנו והוא יודע מה אנחנו נעשה, אבל וודאי שכשאני עושה מעשה אף אחד אינו מכריח אותי ואני הוא זה שעושה אותו.

בנושא זה אפשר להאריך הרבה, אבל אין טעם וסיבה ולהאריך, וכמו שכתבנו כבר שאנחנו צריכים להאמין בכל דברי התורה ובתורה כתוב תמים תהיה עם ה' אלוקיך, ואנחנו צריכים לעשות ולקיים את כל מה שכתוב בתורה, ולהאמין בה בלב שלם, כי הוא חיינו ואורך ימינו, וכל שאר ענייני העולם הכל הכל הבל הבלים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל