שלום לרב.
מופיע בספר לב אליהו דף רח קטע נו. שהחפץ חיים הורה למעשה כי אישה תתענה תענית דיבור במקום תענית צום. ושמעלת התענית דיבור גדולה מתענית צום.
רצוני לדעת האם דברים אלו נאמנים?
בברכה רבה.
תשובה
דברים אילו נאמרו ביחס לצומות שהתורה אינה מחייבת את האדם, למשל אם אדם עבר עבירה ורוצה לצום כדי שיתכפר לו העבירה שעשה, על זה נאמר שבמקום תענית מאכילה, יכול הוא לעשות תענית דיבור. אבל בצומות שהתורה מחייבת אותנו לצום, כמו למשל תשעה באב ויום הכיפורים ושבעה עשר בתמוז וכל שאר הצומות שחייבה תורה, וודאי שחייבים להתענות ואסור בשום פנים ואופן לאכול ולשתות בימים אילו, ואי אפשר במקום זה להתענות תענית דיבור.