לתרומות לחץ כאן

זמן יציאת שבת / הנאה ממעשה שבת במוצ"ש

שתי שאלות בהלכות שבת:
– האם זמן יציאת השבת הוא רק לפי הלוח, או שברגע שרואים 3 כוכבים אפשר לעשות מלאכה (ולומר ברוך המבדיל…), גם לפני זמן יציאת השבת בלוח?
– האם מותר במוצאי שבת להתקשר לקו תחזית מזג האוויר לשמוע תחזית שהוקלטה בשבת?
תודה

תשובה:

1. זמן יציאת שבת הוא כפי הזמן שכתוב בלוח,
2. יש אומרים שאסור להתקשר לקו תחזית מזג אויר במוצאי שבת, ויש אומרים שאפשר להקל ולהתקשר אחרי שעובר שיעור זמן שלוקח לחזאים להכין את עדכון התחזית, כולל הזמן שלוקח לאסוף את הנתונים שעל ידם הגיעו לתחזית זו, [אני לא יודע כמה זמן לוקח להם להכין עדכון].
מקורות
1. הלוח נעשה על פי חישובים מדוייקים, וגם אם אתה רואה 3 כוכבים לפני הזמן, עדיין לא יצא שבת, מה שכתוב בהלכה שהזמן של צאת הכוכבים הוא כשרואים שלושה כוכבים, זהו כשרואה שלושה כוכבים בינוניים, אבל אם רואה שלושה כוכבים גדולים עדיין לא הגיע הזמן של צאת הכוכבים, ולכן גם אתה רואה שלושה כוכבים לפני הזמן שמוזכר בלוח כנראה שכוכבים שאתה רואה הם כוכבים גדולים ואינו נחשב צאת הכוכבים עד הזמן שכתוב בלוח.
2. נחלקו הפוסקים מה הדין כשיהודי מבשל בשבת במזיד לצורך יהודי אחר האם התבשיל נאסר לעולם אפילו לאחרים, או שלאחרים זה מותר אחרי שעובר שיעור זמן שהיה יכול לבשל את המאכל לאחר השבת, עיין בשו"ת כת"ס או"ח סי' נ' שכתב שדבר זה תלוי במחלוקת הפוסקים ביו"ד בדין שאסור לבטל איסור לכתחילה, (דהיינו מי שיש לו חתיכת נבלה אסור לו לבטלה ברוב חתיכות של בשר כשרה כדי שיתבטל האיסור ברוב ויהיה מותר לאוכלו) ואם עבר וביטלו אסור לו לאכול את זה, ונחלקו הפוסקים האם מותר לאחרים לאכול מהתערובת כשהם לא ידעו שמבטלים את האיסור בשבילם, דעת הט"ז בשו"ע יו"ד סי' צ"ט סק"י כדעת המהרש"ל וכ"ד הפמ"ג (שם) והחכ"א כלל נ"ב שמותר לאחרים במוצ"ש אחרי שעובר שיעור זמן שראוי לבשל, אמנם דעת הריב"ש (מובא בהגהות רע"א על השו"ע שם) ודעת הפר"ח (שם) שאסור לאחרים לאכול מהתערובת, וכתב הכת"ס שהדין הנ"ל במי שבישל במזיד בשבת אם מותר לאחרים לאכול או לא, תלוי במחלוקת הזאת.
ולפ"ז נמצא שלדעת הריב"ש והפר"ח אסור לשמוע את עדכון התחזית במוצאי שבת, ולדעת החולקים מותר, ובתנאי שיעבור שיעור בכדי שיעשו וכנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל