לתרומות לחץ כאן

ביטחון עצמי ואמונה בעצמי

שלום כבוד הרב..
האם ביטחון עצמי זה דבר שלילי? ..

והאם זה קשור לעניין אל תאמין בעצמך עד יום מותך?

תשובה:

שלום וברכה.

ישנם כמה מושגים שלמרבה הפלא ישנם כאלו שמערבים ביניהם ואולי זאת ההזדמנות לעשות סדר בין הדברים.

  • דימוי עצמי
  • ביטחון עצמי
  • אמונה בעצמי

ננסה להסביר את המושגים ולתת את המקום הנכון לכל אחד מהמושגים.

דימוי עצמי:

זאת הגדרה לאיך אדם רואה את עצמו. וחייב אדם לראות את כל כולו את חסרונותיו ואת מעלותיו, וכבר אמר הסבא מקלם – אוי לו לאדם שאינו מכיר את חסרונותיו אך אוי ואבוי למי שאינו מכיר במעלותיו. ויותר מכך מצאנו בדברי המאירי בפרק ב' במסכת אבות על דברי רבי שמעון שם "ואל תהי רשע בפני עצמך" כתב שם המאירי "כי כל שהוא נחות ונקלה בעיני עצמו לא ימלט משום פחיתות שיעשהו" זאת אומרת על האדם לשמור על דימוי עצמי גבוה, שאם לא כך יש לו סיכוי ליפול למקומות בעייתים שאינו רוצה להגיע לשם.

ביטחון עצמי

זאת הגדרה לאיך אדם מרגיש שהסביבה רואה אותו. זהו תהליך שהולך ומתפתח אצל כל אדם מגיל צעיר מאד ע"י חיזוקים שונים שהוא מקבל בדרך. אדם עם חיזוקים חיוביים מפתח ביטחון עצמי גבוה. ביטחון עצמי גבוה מאפשר לאדם להגיע להישגים גבוהים יותר מאשר אדם ללא ביטחון עצמי, הביטחון העצמי עוזר לפתח את היכולות האישיות את היצירתיות, הקשר החברתי, ועוד. ביטחון עצמי ירוד עלול להביא את האדם לדימוי עצמי שלילי, וזה כבר בעייתי כדלעיל.

אמונה בעצמי

זאת הגדרה לאדם שמרגיש "לי זה לא יקרה" כלומר לפי רום מעלתי, או לפי מידת כוחותי אני כבר חסין. ועל זה לימדונו חז"ל "אל תאמין בעצמך עד יום מותך" כי אין גיל ואין מצב בו אין לאדם ניסיונות, וממילא גם ישנן נפילות שהרי שבע יפול צדיק וקם דהיינו שדרך העלייה רצופה היא מכשולות. ועל האדם להיערך נכון ולנסות לשמור על עצמו ולא להאמין שאין לו סיכוי ליפול.

(לא התייחסנו בדברינו לדברי הרמח"ל שכתב "שתכלית הבחירה להיות שאינו בוחר" דהיינו ששייך להגיע למצב בו אין כבר בחירה, משום שאין זה קשור לדרגתנו כלל)

בברכה

הרב יהודה ליב אוירבך
אחראי ומנהל המוקד הטלפוני של ארגון "בינת הלב"
מפקח ארצי של ארגון "מרכז החינוך"
טל. 02.6587003
נייד. 052.7643333
פקס. 02.6587006

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל