לתרומות לחץ כאן

סעודת נישואין לפני החופה

האם מותר לערוך את סעודת הנישואין לפני החופה ??
הבעייה היחידה שאני מעלה בדעתי כעת, היא במידה והחתן והכלה יטלו חלק בסעודה, לפי אותם מנהגים הנוהגים שהחתן והכלה לא מתראים אחד עם השני בימים שלפני החופה.
האם זו אכן בעייה ?
והאם עלולות להיות בעיות נוספות ??

תשובה:

אין שום חסרון בראית החתן את הכלה, אם זה נעשה לצורך הנישואין, אולם לא זו הבעיה.

החסרון בסעודת נישואין קודם החופה שאין זו סעודת נישואין, תקנת הסעודה היתה דווקא אחר החופה וסמוך אליה.

מקורות:

עי' חלקת מחוקק (סי' סב ס"ק ז)  ובט"ז (סק"ח) ובדברי הב"ש (ס"ק יד) ובפ"ת (ס"ק יב) בשם שו"ת כנסת יחזקאל (סי' נט השני) ודה"ח (סי' רכה ס"ח), וחכמ"א (כלל קכט ס"ה), ערוה"ש (סי' סב סעיף ל"א וסל"ח), ברכת הבית (שער סב סכ"ו) ובפסקי הלכות יד דוד (להגר"ד מקרלין זצ"ל, ח"ג פ"י ס"ק לה) והתפארת יעקב (אהע"ז סי' סב סק"ח) שדנו מאמתי מתחילין למנות את שבעת ימי המשתה כשהסעודה מרוחקת מהחופה, ולא עלתה על דעת אחד מהם שאם הסעודה קודם החופה שיש למנות מאז את שבעת ימי המשתה, והטעם שאין זה גדר סעודת נישואין, שכל סעודה הינה על מה שנעשה ולא על מה שיהיה [ואף בסעודת שבת דעת הפוסקים שצריך לאכל לפחות כזית לאחר צאת הכוכבים, ואף המקילים סברו שתוספת שבת שמקבלים שבת נחשב לשבת, אך אי אפשר לסעוד סעודה קודם שבת שלא בקבלת שבת ולומר שזו תהא סעודת שבת, ולאחר מכן לעשות מלאכה]. וע"ע באוצר הפוסקים (סי' סב ס"ק טז) לגבי חובת סעודת נישואין, שמוכח מדברי הפוסקים שהסעודה היא לשמח את "החתן והכלה" וכל עוד שלא נישאו הרי אין בזה שמחת חתן וכלה אלא שמחה שלעתיד יהיו חתן וכלה, וע"ע באוצר הפוסקים (שם ס"ק כג אות ו) באריכות בנידון נישואין בחול המועד ללא סעודה, ולא עלתה על דעת הראשונים והאחרונים לומר שיעשו את הסעודה בערב חג והנישואין בחול המועד, והטעם משום שתקנת הסעודה היתה לעשותה לאחר החופה וסמוך אליה וכמבואר שם [ועי' שדעת הפוסקים הלכה למעשה שאין עורכין נישואין בחול המועד אפילו בלא סעודה,

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל