לתרומות לחץ כאן

הצטרפות הציבור לשירת הש"ץ

ברבים מבתי הכנסת  כשהחזן בתפילת שבת אומר את הקטעים של קדושה, הן בשחרית והן במוסף , לעתים קרובות הוא שר אותם והקהל מצטרף אליו למרות שהקהל כבר אמר את אותם הקטעים. האם  דבר זה מותר על פי ההלכה [שהרי, למשל, בקטע של "שמע ישראל"  שבקדושה  במוסף של שבת המצטרפים אומרים שוב את שם ה' והאם אין בזה משום "הפסק")?

תשובה:

א)      ראשית, המקור לנגינת הש"ץ כבר נמצא בקדמונים, וכך נהגו באשכנז ובספרד, דורי דורות. והענין מצוי רבות בספרי ההלכה והמנהג. (ועיין משנה ברורה סימן קכ"ה סק"א בשם המג"א). וכאשר הש"ץ מנגן, כדאי מאד לסייע לו במנגינה (ללא מילים) ולשמח אותו בכך שמנגינתו טובה ומרוצה על הציבור. בספר 'נחמד מזהב' (פרשת כי תצא) כתב בשם רבי יחזקאל מקוזמיר זצ"ל שהסיוע לחזן לנגן, הוא כקיום מצות 'הקים תקים', שכל דבר שקשה לאדם לעשות לבדו, עלינו לסייע לו בו. ובס' פסקי תשובות (ח"א סי' ס"ח) כתב בשם צדיקים, שאם לא עוזרים לחזן בנעימותיו, יש בכך כאיסור של 'לא תעמוד על דם רעך'…

ב)      כאשר הקהל כופל שוב את התיבות יחד עם החזן במנגינתו בקדושה ובהלל וכדומה, מובא בספר הליכות שלמה (ח"א פרק ט' הערה יד) שמו"ר הגרש"ז אוירבך זצ"ל הורה שנראה שאין זה נחשב להפסק, אך אין ראוי לעשות כן. ולכן כדאי רק לנגן עם החזן במנגינה, אך לא לומר איתו את המילים שוב, אחרי שכבר אמרנו אותם פעם אחת. אך אם קרה ושרנו איתו שוב את המילים- אין זה הפסק. (ואני נוהג, שכאשר מגישים אותי לש"ץ לאמירת ההלל, ואני רוצה לשיר קטע, אני מתחיל לשיר אותו מיד, יחד עם הקהל, עוד לפני שכולם אומרים אותו לבדם. ואז כולם שרים איתי יחדיו, בפעם הראשונה).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל