לתרומות לחץ כאן

תביעה בגין ציוד שהושאל לעמותת בית כנסת וניזוק

לפני כשמונה שנים הקמתי מניין תפילה בשכונתי על שם סבתי ז"ל, כיוון שלא היה מניין הקמתי עמותה בכדי לנסות ולקבל מבנה מהעירייה / משרד השיכון. במסגרת ההקמה הבאתי עימי ציוד רב הכולל 2 ספרי תורה, סידורים, חומשים, פלטות חשמליות ועוד, הכל ניתן בהשאלה כל עוד אני מתפלל בבית הכנסת (בידיעת הציבור, על הספרים אפילו נרשם במפורש "מושאל לבית הכנסת".
לפני כשנתיים עת השכונה והקהילה גדלו התגלעו חילוקי דעות לגבי מספר נושאים ביניהם נוסח התפילה ושם הקהילה / בית הכנסת (שהיה על שם סבתי) בעקבות כך נכתב הסכם השאלה שהתנה בנוסף כי הזכות לשימוש בציוד הוא בתנאי שהמצב נשאר כשהיה (מניין נוסח ספרד והשארת שם בית הכנסת) בנוסף אחריות השמירה כולל ביטוח ספרי התורה הוחל על העמותה המנהלת את ביהכ"ס.
לאחרונה קיבלנו את המבנה המיוחל ומאז החלו בעיות קשות, במוצאי שבת שעבר הייתה אסיפה כללית של חברי העמותה (כלל המתפללים) ובה הוחלט לשנות את מטרות העמותה, להחליף את שם בית הכנסת ושם העמותה, בעקבות כך דרשתי את כל הציוד חזרה, כשבאתי אמש לקחתם גיליתי כי חלק גדול מהספרים (סידורים וחומשים) נעלמו (כנראה נשלחו לגניזה כתוצאה מנזק) הפלטות שבורות ומקולפות, מעילי ספר התורה מוכתמים ומעופשים, ועוד כהנה וכהנה נזקים.
האם אני רשאי לדרוש תשלום עבור ניקוי / תיקון המעילים? במידה ואינם בר תיקון האם על העמותה לשלם את שווים או להחליפם בחדש? מה לגבי שאר הדברים האם הם מחוייבים להחליפם בחדשים או לשלם שווים? אודה על תשובתכם המהירה

תשובה:

שלום רב,

לא ראיתי את ההסכם, אבל אם אין התניה מפורשת בהסכם בנושא של אחריות נזיקין העמותה אינה חייבת לך כלום, ואין לך מה לתבוע אותה. אתה יכול לתבוע את המתפללים שהזיקו באמצעות שימוש לא ראוי, אבל לא תוכל להוכיח מי עשה זאת.

מקורות:

העמותה לא חייבת כלום כיון ששואל פטור מבלאי הנובע משימוש ראוי מדין 'מתה מחמת מלאכה'. עיין שו"ע חו"מ סי' שמ. אם חלק מהמתפללים הזיקו באמצעות שימוש שאינו ראוי, לא ניתן לחייב את העמותה, כיון שכל אדם שמשאיל לבית כנסת ספר יודע שהגבאים לא מסוגלים לשמור כיצד ידפדפו המתפללים בסידורים וכיצד ינשקו את מעיל הספר תורה. עיין שו"ע חו"מ סי' רצא סעיף כב וש"ך שם ס"ק לב. יש לציין ששואל ספר פטור מאונסים. עיין סמ"ע סי' עב ס"ק כא.

אם אחד מהמתפללים הזיק באמצעות שימוש לא ראוי, אם נזק זה עומד לתיקון, חייב לשלם עלות התיקון, ואם אינו עומד לתיקון, חייב לשלם את ההבדל במחיר מלפני הנזק לאחר הנזק. בכל מקרה אין חיוב להחליף בחדשים.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה על תשובתכם, אבקש מספר הבהרות:

    לגבי הסידורים והחומשים ברור לי למה זה נחשב בלאי משימוש ראוי.

    לגבי הפלטות איני רואה כיצד שימוש סביר כולל שבירת ידיות, רגליים ונזק לגוף הפלטה, וכן לגבי מעילי ספר התורה האם באמת כתמי עובש כתוצאה מאחסון לקוי נחשב שימוש ראוי?! האם אין אחריות של שואל על נזק כתוצאה מאי שמירה?!

    תודה,

  2. תשובה לתגובה:

    בתשובה לא התייחסתי לשאלה מה נחשב שימוש ראוי, אלא מי חייב לשאת באחריות במקרה של שימוש לא ראוי.

    לעניין האחריות על הפלטות, אם מקובל שהמתפללים מסדרים בעצמם את הפלטות תצטרך לתבוע את המזיק, וזה לכאורה לא מציאותי. אם הגבאים מסדרים את הפלטות והאוכל, וכן על כתמי עובש במעילי ספרי התורה, אתה יכול לתבוע את הגבאים ואת העמותה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל