לתרומות לחץ כאן

שימוש בסלולרי שנלקח בטעות מחברה סלולרית ש"גנבה" כסף מהלקוח

חברי הלך לחברת אורנג', ובטעות יצא עם מכשיר שלהם. אמרתי לו שיחזיר אותו מיד, אולם לאחר שבועיים התברר לי שטרם החזירו לאורנג'.
כרגע לא ניתן להחזיר אותו- הוא חושש שיתבעו אותו שכן הם יכולים לראות שהשתמש במכשיר, ובנוסף הוא הוכיח לי שחברת אורנג' גנבו ממנו אלפי שקלים ולא החזירו.
שאלתי היא האם כרגע מותר לי לקבל ממנו בחינם את המכשיר ולהשתמש בו או לא? והאם מותר לו להשתמש בו?
לאור העובדה הנוכחית שהוא חושש ולא מוכן להחזיר גם כי הם "גנבו" ממנו, וגם כי יראו שהשתמש בו.
תודה על תשובתכם

תשובה:

שלום רב,

לך ודאי אסור להשתמש, כיון שאינך יודע אישית שהחברה גנבה אלפי שקלים, ואין לך זכות להחליט כן על בסיס מה שהחבר מספר מבלי לשמוע את תגובת החברה.

לחבר שלך, אם הוא באמת יודע בבירור ואין לו שום ספק בכך, שהחברה גנבה ממנו, ואם החברה תתבע אותו הוא יוכל להוכיח זאת, הוא רשאי להשתמש במכשיר, אם יברר את המחיר אצל שלושה אנשים שומרי תורה המבינים בשומא של מכשירים כאלו וינכה את מחיר המכשיר מהחוב. כמו כן אם הוא משתמש גם בכרטיס SIM מבלי לשלם לחברה עבור זמן אוויר הוא חייב לרשום כל דקה שהוא משתמש ולנכות עבורה מהחוב, כפי המחיר הרשמי של החברה למי שיש לו קו ללא דמי מנוי, ללא מבצעים וללא הנחות (כמדומני שמדובר בסביבות 80-90 אגורות לדקה).

כמובן שהחבר לוקח אחריות על עצמו שאם יתברר שהחברה לא גנבה ממנו הוא עצמו יהפוך להיות גנב למפרע על כל המשתמע מכך. כמו כן אינני ממליץ לנהוג כן, בין השאר, משום שייתכן שלפי החוק הדבר נחשב לעבירה פלילית.

מקורות:

שו"ע חו"מ סי' ד ונו"כ. ועיין שם בסי' קלג סעיף ג שאדם שמודה שהחפץ שהוא מחזיק בו גנוב אינו נאמן לטעון שחייבים לו כסף כנגדו מחוץ לבית דין.

בענין תפיסה וגבייה עיין שו"ע חו"מ סי' ד שבחוב שאינו דרך הלוואה מותר לתפוס משכון. ועיין קצות החושן סי' צז שלגבייה צריך בית דין. לעניין בית דין מומחים או בקיאים בשומא עיין שו"ע חו"מ סי' עג סעיף טו וש"ך שם סק"מ וקצות שם סק"י.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל