לתרומות לחץ כאן

שמירת שבת

שלום לרבנים אני רווק חילוני בן 40 והוריי מתגוררים בחו"ל הייתי רוצה מאד להתחיל לשמור שבת כהלכתה ,,בבקשה אימרו לי מה בדיוק עליי לעשות,,,מבחינת נרות,חלות,תפילות,,,ועד להבדלה ,,מה סדר הדברים שאני חייב לעשות ,,אפילו שאני חי בלי אישה,,כדי לשמור שבת כמו שצריך,,,תודה רבה

תשובה

אשריך שאתה רוצה להתחיל לשמור שבת! הלכות שבת רבים הם, ואי אפשר ללמוד את הכל ברגע אחד, צריך לאט לאט ללמוד את ההלכות, ישנם כל מיני ספרים, שמפרטים בצורה יפה וברורה, את מה שאסור ומה שמותר לעשות בשבת, הייתי מציע לך לקנות אחד מהספרים האילו וללמוד את כל הדינים.

ובכל זאת אכתוב לך כמה יסודות חשובים, שאם תדע אותם תינצל ממקרים רבים של חילול שבת.

בשבת יש גם הרבה דברים שאסור לעשות, ויש גם כמה דברים שיש מצווה לעשות ונתחיל עם המצוות של שבת, תקנה לוח שנה יהודית, שכתוב שם את זמני כניסת השבת, ותיראה שכתוב שם זמן הדלקת נרות: – ובכן יש מצווה להדליק 2 נרות לכבוד שבת, ואסור להדליק אותם בשבת, וצריך להדליק את הנרות לא יאוחר מהזמן שכתוב בלוח.

מצוות 3 סעודות ולחם משנה: בשבת יש מצווה לאכול 3 סעודות – אחת בלילה וסעודה אחת בבוקר ואחת אחרי צהרים. בכל סעודה יש מצווה של לחם משנה: – צריך לקחת שני חלות [לחמניות, פיתות, מה שאתה רוצה אתה יכול לקחת העיקר שיהיו שלמים] שלימות, נוטלים ידים עם ספל (שופכים מים מהספל, שני פעמים בכל יד), ומברכים ברוך אתה ה'… אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על נטילת ידיים, אחר כך לוקחים את שתי החלות, ומברכים עליהם, ברוך אתה ה'… המוציא לחם מן הארץ. אין צורך לאכול משני החלות מספיק לאכול מחלה אחת. בסעודה מצווה לאכול בשר, עוף, ודגים וכל מיני מטעמים שאתה אוהב, מצווה גדולה לענג את השבת במאכלים טובים, ובמלבושים נאים. אחרי הסעודה מברכים ברכת המזון כפי שמודפס בסידורים.

מצוות קידוש: מצוות קידוש יש רק בשתי הסעודות הראשונות, תקנה סידור ותראה שיש שם נוסח קידוש לסעודה בלילה. עשיית הקידוש – זמנה – לפני שמתחילים את הסעודה. עשייתה – לוקחים כוס יין או מיץ ענבים, ואומרים עליו את נוסח הקידוש שמודפס בסידור, ואחר כך שותים את היין. אחרי הקידוש מתחילים מיד את הסעודה, קודם נוטלים ידיים… כנ"ל ואחר כך אוכלים.

ובסעודה בבוקר גם כן לוקחים כוס יין או מיץ ענבים, ומברכים עליו ברוך אתה ה'… בורא פרי הגפן ואחר כך נוטלים ידיים ואוכלים את הסעודה.

בסעודה שלישית אין מצוות קידוש.

מצוות הבדלה: בלוח העברי כתוב מתי הוא זמן יציאת השבת, זמן עשיית הבדלה – הוא אחרי זמן יציאת השבת. אופן עשייתו –  לוקחים כוס יין או מיץ ענבים, ואומרים עליו את נוסח ההבדלה שמודפס בסידורים, אביזרים להבדלה – כוס יין, בשמים להריח (קינמון, ציפורן…), ונר הבדלה. אופן עשייתו תראה בסידור.

ובעניין תפילה בשבת, תקנה סידור תפלה שיש בה את תפילות השבת, ותיראה שיש תפילת ערבית שאת זה מתפללים בליל שבת, ותפלת שחרית ומוסף שמתפללים בשבת בבוקר, ותפלת מנחה שמתפללים בשבת בצהרים.

דברים שאסור לעשותן בשבת: אסור להדליק או לכבות אש, תאורה, או כל כלי חשמלי אחר (כל אור שרוצים שידלק במשך השבת צריך להדליק לפני שבת ולהשאיר את זה דלוק למשך כל השבת), אסור ליסוע במכונית, אסור לעשן סיגריות, אסור לבשל, אסור לאפות, אסור לחמם אוכל לח אפילו אם כבר התבשל, את האוכל של שבת מניחים לפני שבת על פלטות חשמליות מיוחדות לשבת, וכשרוצים לאכול מורידים מהפלטה ואוכלים, אסור לכבס אפילו ביד, אסור להשקות צמחים בשבת, אסור לכתוב ולצבוע, אסור למחוק, אסור לתפור, אסור לקשור קשר כפול, אסור לקרוע.

כמו כן יש עוד איסורים וכמו שכתבתי לך תקנה ספרים ותלמד ואז תדע את כל מה שצריך לעשות ואת כל מה שאסור לעשות.

תצליח בכל אשר תעשה, ותזכה לחזור בתשובה שלימה, ולקיים את כל התורה והמצוות.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום רב
    אני קטיה כבדת שמיעה
    פעם שמרתי שבת והיה קשה
    איך אפשר לשמור שבת בלי לחץ או פחד
    איך אפשר לעלם משהו שאני רגילה לעשות בשבת דברים
    ישמח להצעות ולהדריך תודה רבה

  2. שלום וברכה, אין כל סיבה ללחץ ולפחד, השבת היא מקור הברכה, ובזכות שמירתה עם ישראל זוכה לכל הישועות והדברים הטובים, תלמדי את ההלכות לאט לאט ותתחילי לשמור, והעיקר לזכור לא רק להמנע מאיסורי מלאכה אלא גם לשמוח ולענג את השבת, בסעודות טובות שמחה, משפחתיות ונעימות. כאשר ממלאים את השבת בתוכן שמח בכלל לא מתבקש לעשות את כל השטויות של ימי החול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל