לתרומות לחץ כאן

חזקת בשרי/חלבי

מה ההבדל בין בחזקת בשרי או חלבי לבין בישול שעבר על הכלי שבישלו בו 24 שעות וכמה זמן צריך לחכות אחרי בחזקת בשרי? (לפי דעת האשכנזים)

תשובה

בחזקת בשרי: כלי בשרי שעדיין לא עברו עליו 24 שעות (מהזמן שבישלו בו בשרי), ובישלו בו מאכל פרווה, למנהג האשכנזים אסור לאכול את המאכל ביחד עם חלב, אבל לא צריך להמתין 6 שעות לאחר האכילה, אלא יכול מיד אחר כך לאכול מאכל חלבי באותה ארוחה. ואם עברו על הכלי 24 שעות (מהזמן שבישלו בו בשרי), מותר לאכול את האוכל גם ביחד עם חלב.

ויש לציין שעל אף שאם בישלו לאחר שעבר 24 שעות מותר לאוכלו עם חלב, זה רק אם כבר בישל את המאכל, ואחר כך החליט לאוכלו עם חלב, אבל אם הוא יודע שהוא רוצה לאכול את המאכל (הפרווה) עם חלב, אסור לכתחילה לבשל את המאכל בסיר בשרי כדי לאוכלו עם חלבי, אלא אם כן אין לו כלי אחר לבשל בו את המאכל במקרה כזה מותר לבשל בכלי שעבר עליו 24 שעות. ובכל מקרה אם כבר בישל בסיר שעברו עליו 24 שעות מותר לאוכלו ביחד עם חלב.

וכל זה בתנאי שהמאכל הפרווה אינו מאכל חריף, אבל אם בא לבשל מאכל חריף, אפילו אם עברו 24 שעות, דינו כדין כלי שלא עברו עליו 24 שעות.

ובחזקת חלבי: הוא כשמבשל את המאכל הפרווה בכלי חלבי, ורוצה לאכול את המאכל הפרווה ביחד עם בשרי, ודין מאכל בחזקת חלבי הוא כנ"ל לגבי בחזקת בשרי.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. "וכל זה בתנאי שהמאכל הפרווה אינו מאכל חריף" – מה הכוונה? האם פלפל שחור שעושה את המאכל חריף הופך את זה לכלי בן יומו או רק אם יש בו מאכלים חריפים (פלפל ירוק חריף/בצל/שום)? האם המאכלים האלו הופכים את הכלי לבן יומו רק אם נחתכו בסכין בשרית ואילו אם הוכנסו שלמים אין בזה כלום?

    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל