לתרומות לחץ כאן

הרחקת ילד מבי"ס ליום אחד כשלא לבש ציצית

שלום רב!
ברצוני לדעת מה דעתם של רבנים בעניין הרחקת תלמיד מבית הספר כיוון שלא לבש טלית קטן האם זה חינוכי?
מבחינת הילד זה "בונוס" כוון שהוא נשאר בבית ולא לומד אך מה עם ביטול תורה?
האם בתור מנהל או מחנך הדרך להרחיק ילד ליום אחד זה נכון?

תשובה:

שלום רב.

שאלתכם מורכבת מנקודות רבות שננסה לפורטם וננסה גם לעשות קצת סדר בדברים.

שאלה קשה איתה מתמודד כל מחנך היא שאלת הענישה, כלומר: מה הן דרכי הענישה הנכונות ומה הן דרכי הענישה שלא יביאו תועלת אלא נזק.

כפי שכבר כתבנו בעבר כל ילד ונער זקוק ומשתוקק לגבולות ברורים, ואין ספק שכאשר חוצים את הגבול, חייבת להגיע תגובה, כי אחרת אין לגבול משמעות.

איזה נושא נכנס בתוך הגבולות ואיזה נושא נחשב כחציית גבולות? ברור ופשוט הדבר שלכל בית יש את הגבולות שלו, ולכל מוסד חינוכי יש את הגבולות שלו. וכמו שברור שבבית אחד יענישו קשות את הילד ששפך את השוקו על הרצפה במודע, כי הוא חצה את גבולות הבית, בבית שני לא יענישו על זה כלל ויתייחסו למצוקה שהילד משדר בשפיכת השוקו, ולא יראו בזה כלל חציית גבול.

כך במוסדות החינוך, בכל מוסד חינוכי ההנהלה קובעת את הכללים המתאימים והמותאמים לסוג האוכלוסיה המאכלס את המוסד, והגבולות נקבעות לפי זה. כך בנושא הציצית יש שיראו בזה חציית גבול וכאילו איזו קרירות בעבודת ה' ויש מוסדות שיתייחסו לפיזור הנפש של הילד ששוכח ללבוש פריט לבוש כה חשוב.

אולם זה ברור שכאשר ילד או נער חצה גבול, יש מקום ברור לענישה, ועדיף תמיד ענישה שתהיה מובנת לילד שזו תוצאה ברורה של חציית הגבול שהוא חצה.

ולעניין ההרחקה מבית הספר, ברור שילד לא שש בדרך כלל לרוץ לקבל על עצמו עול לימודים וכמו שכתבו חז"ל משל "כתינוק הבורח מבית הספר" דהיינו שמהותו של הילד שהוא רוצה ומעוניין לברוח מבית הספר, אך עם כל זה עדיין ניתן לראות את ההרחקה כענישה ולא כבונוס, כי כלפי החברה הילד מתבייש מאד בהרחקה ותחושה זו היא לא נעימה לו כלל, ובנוסף, כל אדם רוצה להרגיש חופשי ומשוחרר, ללא הגבלות תנועה, ועצם העובדה שקבעו לו שהיום איננו יכול להגיע לבית הספר מהווה ענישה עבורו שהרי ניטלה ממנו חירותו מלהגיע, אם ירצה, לבית הספר.

לעצם שאלתכם האם נכון להתשמש בסוג זה של ענישה, זה וודאי קשור מאד להנהלת בית הספר ולכללי הענישה הנהוגים במקום.

בברכת הרבה נחת והצלחה.

הרב יהודה ליב אוירבך

אחראי ומנהל המוקד הטלפוני של ארגון "בינת הלב"

מפקח ארצי של ארגון "מרכז החינוך"

טל. 02.6587003

נייד. 052.7643333

פקס. 02.6587006

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל