לתרומות לחץ כאן

גילוח ותספורת בימי הספירה לכבוד יום העצמאות

הרב בעניין הלכות גילוח ותיספורת בימי ספירת העומר מצאתי סברה בנוגע לימים שמחים בספירת העומר שאומרת את הדבר- "יום העצמאות הוא יום טוב להודאה ושמחה, ולכן ראוי להתגלח לקראתו, ואף להסתפר מותר" לקוח מאתר http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=301 אז כאן נישאלת השאלה האם מותר לי להתגלח או להסתפר לכבוד יום זה ??????

תשובה:

אף אם הוא יום טוב להודאה ושמחה אינני מבין איך זה מתיר תספורת, הבסיס של אותם רבנים הוא שזה דומה ל"פורים" ואף על זה חלקו רבים, כיון שבאותו יום התחילה מלחמה ולא ארע מקרה מיוחד של הצלה, אבל גם לשיטתם עדיין לא מובן היתר התספורת כיון שלאבל אסור להסתפר אף לא בפורים, וימים אלו הם ימי אבילות על פטירת תלמידי רבי עקיבא.

הצטרף לדיון

14 תגובות

  1. שלום וברכה לכבוד הרב הי"ו

    אמת שלאבל רגיל אסור להסתפר בפורים וחנוכה. אבל העובדה שמותר להסתפר בספירת העומר לבעלי ברית מילה או בערב שבת שהוא ר"ח (רמ"א ומשנ"ב ,בסימן תצג) מעידה שלא מדובר על אבלות רגילה אלא אבלות בעלת תוקף חלש הרבה יותר.

    אם מותר לבעל ברית להסתפר כי זה יו"ט שלו, אז למה שיהיה אסור להסתפר ביום העצמאות שזהו יו"ט שלנו.

  2. אם תסביר לי מה ההבדל בין פורים לאבל אביר לך לגבי יום העצמאות. עיננו הרואות שאלו לא הלכות פשוטות ולא תמיד אנחנו מבינים את החילוקים השונים, לכן לא נחדש מדעתנו סתם הלכות.

  3. יש לך טעות בסיסית. בל"ג בעומר התירו תספורת כי האבלות פסקה… "פסקו מלמות"… אבל אני חוזר לעקרון, אנחנו לא מחדשים חגים ותפילות, וזה החוזק שלנו. שים לב שהאר"י הק' חידש קבלת שבת, ואע"פ שהיה לפני חמש מאות שנה ולמד תורה מפי אליהו הנביא בכבודו ובעצמו עד היום קבלת שבת נאמרת בבימה ולא בעמוד החזן להדגיש שזה לא ממש חלק מהתפילה שתיקנו אנשי כנסת הגדולה. אז אנחנו מטעמים לאומיים יכולים לחדש תפילה לשלום המדינה? חגים? מועדים? יש כאן זילות של כל הענין.

  4. אתה יודע לאמוד מה רמת השמחה שמצדיקה יום טוב? הרי יש לנו עדיין רדיפות, רוב עם ישראל אינו שומר מצוות, מי יודע לחדש חגים???? גם הראשונים לא חידוש חגים אז אנחנו?? ולהפקיע אבלות שאנחנו בקטנותנו לא מבינים את עוצמתה!!! כל התורה שבעל פה שיש לנו היא מ5 תלמידים שנותרו לרבי עקיבא, מה היה אם היו 24,000 אנחנו יכולים בכלל לשער??? מוטל היה עלינו להתגולל בעפר בדמעות שליש אם רק היה לנו מעט רגש!!! אז לבטל אבלות כזו יש לנו סמכות בדורנו העני???

  5. נו. תגידו את האמת. גדולי התורה מרנן ורבנן סברו שאין שום ממשות בחגא הזה. וזה חג שנוצר ע"י אנשים שאינם שומרים תורה ומצוות. וד"ל.

  6. מי שמבין שיש לשמוח ביום זה יש לו רבנים לסמוך עליהם בענין, אלא שלגבי גילוח כבר הורו הרה"ר רבי אברהם שפירא ורעו רבי שאול ישראלי ראשי ישיבת מרכז הרב – שאסור.

  7. אולי לכן (או לפחות סיבה אחת קטנה מתוך מכלול הסיבות) השם שלח לנו את ההסלמה האחרונה בדרום, להזכיר לנו שאנחנו עדיין בגלות… וד"ל.

  8. אנחנו לא יודעים חשבונות שמים וזה לא הענין, העיקר לקיים רצונו באהבה, להודות לו על מה שנותן ולהתפלל לגאולה שלמה במהרה.

  9. שלום רב!
    חיזקו ואימצו על יושר דרך

    ובהמשך לעובדה שאכן, לא הייתה תקומה לעם היהודי מבחינת הקמת המדינה שהרי הגיע לכאן עם כבר מגובש במצוותיו ובמנהגיו. וכל שכן, לא קמה המדינה בהוראת ולמען התורה הקדושה כבימי החשמונאים שאז ברור לכל את חיוב ההלל בחנוכה כחיוב הלכתי ללא כל צל של ספק. החשמונאים שלחמו מלחמת אחים, למען התורה לחמו ולא בכדי לספק צורך קיומי בדמות מדינה כמסגרת עצמאית.

    ובהמשך לאיסור תספורת מהטעמים הנל ראוי לשאול מדוע נקבע הלל ביום העצמאות?
    האין דין אמירת הלל כדין איסור תספורת?
    שהרי אם דין הלל על כל מלחמות היהודים וניצחונן… מדוע שלא נאמר הלל גם על נצחונות צבאיים אחרים בהיסטוריה?

    בתודה ובברכה

  10. אכן רוב גדולי הפוסקים בזמנינו לא אומרים ולא אמרו הלל, עכ"פ לומר הלל בלי ברכה אין בזה איסור וזה לא מפריע, להתגלח בימי הספירה אסור, וזה הבדל גדול. אין להמעיט בגודל הניסים שאופפים אותנו כאן בארץ הקודש, ובחשיבות העצומה של שיבת ציון, אבל אין בידינו לתקן מועדים ודאי לא על ניסים וגאולה חלקית כל כך… ובמצב כזה שעדיין אויבינו צרים עלינו.

  11. יש חילוק גדול בין אבל לימי הספירה, שימי הספירה זו אבילות רחוקה. לכן גם איסור שמיעת מוזיקה בספירה הרבה יותר קל מאבל. ורק המג"א כתב לאסור ריקודים ומחולות וכו', כידוע.
    איננו מחדשים חגים, אסור לחדש חגים. זה בל תוסיף. ההיתר להוסיף את פורים וחנוכה זה נלמד מתקנת נביאים הראשונים שתיקנו לומר הלל על כל צרה שתבוא על ישראל, ורשי שם מבאר שעי זה נקבעו פורים וחנוכה. וכמובן גם יום העצמאות.

    מחילה מהרב, אך לומר ש"רוב גדולי הפוסקים שבדורנו לא אמרו הלל" זה שגוי בהחלט. פשוט.. יש פוסקים שלא זכו ליח"צ כי הם היו "ציונים" מידי, כמו שעיננו רואות גם היום. רשימה חלקית מאוד פוסקים שאמרו לומר הלל *בברכה* הרב יוסף משאש, הרב שלום משאש (לפני שביטל דעתו למרן הגרע"י), הרבנים הראשיים דאז הרב עוזיאל והרב הרצוג שרצו לקבוע בברכה וקבעו בלי כדי למעט במחלוקת בעם ישראל. הרב גורן, הרצי"ה קוק. או פוסקים שחייבו לומר הלל אך בלא ברכה כמו הרב כלפון הכהן, הרב חויתה הרב ישראלי, הרב אברהם שפירא, הרב עובדיה הדאיה. ועוד. אפשר להמשיך ולהוסיף שמות – אך זה לא העניין. הנה לפניך "גדולי הפוסקים" שאמרו הלל. בהחלט. אין בעיה שכל אחד יעשה כרבותיו, הכל בסדר. אך אנא לא לסלף את המציאות. יש תלמידי חכמים רבים וטובים שלא אמרו הלל, ואף התנגדו לו. ואסור לזלזל בהם חלילה.

    אדם שרואה ניסים שכאלה, ולא מבין שיש להם *חלות תורנית והלכתית* – הוא בהחלט ממעיט בערך הניסים הללו. אולי גם בחנוכה לא יגיד הלל משום שהמלחמות נמשכו יותר מ100 שנים אחרי שנקבע חנוכה, והמלכים היו רשעים.

    אגב, אני נמנה מתלמידי הרב אברהם שפירא וזה שקר שהוא הורה שאסור להתגלח לכבוד יום העצמאות. אדרבה.

  12. כאמור, בעיקר רציתי לבטא את ההכרעה שדומני שמקובלת על רוב השדרה הרבנית בארץ ובעולם, והיתה הרבה שנים גם הנחיית הרבנות הראשית, שגם מי שאומר הלל יאמר בלא ברכה, ושלא לבטל מדעתנו את מנהגי האבלות שבימים אלו.
    אני מוקיר ומעריך מאוד, וקטונתי לגמרי, את כל אותם רבנים שסברו אחרת, אבל אני כן סבור שבכל זאת זו ההכרעה היותר מקובלת. תודה על דבריך.
    בודאי יש חלות תורנית משמעותית לניסים הללו, וכבר הבעתי זאת לעיל, אני חושב שהם מחייבים הודיה שאין כמותה, אני משוכנע שיהודים שחיו פני מאה שנה אילו היו יודעים למה זכינו לא היו מאמינים שדברים כאלו עשויים לקרות לפני ביאת המשיח, הנושא הוא רק שאין בכח ניסים אלו או יותר נכון אין בכוחנו אנו, לשנות במשהו מההלכה המסורה לנו לגבי ימים אלו, למרות שאנחנו חשים בנס ושמחים בו, בפרט שהוא מהול בהרבה מאוד תוגה, על החילוניות הנוראית והפריצות והתועבות שפשו ברחבי ארץ הקודש, על השלחטו הכפרני ועולם המשפט המבזה את התורה ופסיקותיה בצורה שהלב רותח, על כל יהודי ספרד קדושי עליון שנכדיהם פרקו כל עול בזדון לב האבות המייסדים ועוד. שוב, אינני אומר שלכן איננו שמחים ומכירים בנס, חלילה, רק מדובר במורכבות מסויימת שאין בידינו לפעול לחגיגת חגים וביטול דיני אבלות ימים אלו במצב שכזה..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל