לתרומות לחץ כאן

שילם על שלש חבילות חסה במבצע ולקח כל כמה ימים חבילה אחת

לכבוד הרב שליט"א,
יש לי שאלה בחו"מ, לפני כשבועים היה ברשת מסוימת מבצע של שלש חבילות חסה בעשרה שקלים, אני שלמתי בקופה עבור השלש חבילות אבל היות שחששתי שיתקלקל אצלי במקרר לקחתי בהדרגה כל יומיים חבילה אחת ללא שהודעתי להם על כך, אם יש בעיה במה שעשיתי ואני מחויב ללכת ולספר להם על כך,
תודה מראש על התשובה

תשובה:

שלום רב,

ייתכן שנהגת שלא כהוגן, אבל בדיעבד אינך צריך לספר להם ולא לבקש מחילה.

נימוקים:

מאחר ושילמת עבור שלושה חבילות זכית בזכות לקבל שלושה חבילות, זכות זו אינה נפקעת אם לא מימשת אותה מיד, כל עוד שלא הותנה כך במפורש. ייתכן שיש בכך איסור מעביר על דעת בעל הבית וכדו' שאולי החנות היתה מעונינת למכור סחורה מסוימת לאלתר או לעודד לקנות כמויות גדולות בבת אחת, אבל בדיעבד אין צורך לבקש מחילה על עבירה מוסרית כשמדובר ברשת שהמנהל הוא פקיד בלבד ולא בעל המניות.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. איך זוכים בזכות? האם הסופר מוכר זכויות? השואל קנה שלוש חבילות חסה והחזיר שתיים למקרר. ביום שלאחר מכן הוא לקח חסה שלא הייתה שייכת לו ובכך הוא הפך לגזלן גמור.
    בכבוד רב
    מרדכי פוגל

  2. גם אם הקונה לא קנה זכות אלא קנה חסה והחזירו למקרר, מכל מקום, הקונה לא החזיר את החסה כמתנה אלא כהלוואת סאה בסאה, החנות מכרה את החסה ובכך התחייבה שתי חבילות חסה. האם יש איסור גזל אם הקונה לוקח חבילת חסה שהחנות חייבת לו (עיין שו"ע חו"מ סי' צז סעיף טו). ואפילו אם נאמר שאסור לעשות כן, אבל בדיעבד אינו חייב כלום, שהרי נתן חבילת חסה ולקח חבילת חסה ובשוק אין פער במחיר בין ימים אלו, רק בחנות זו.

  3. באיזה זכות הקונה עשה עסקת הלוואה עם הסופר? וכי ניתן לעשות עסקת הלוואה ללא הסכמת שני הצדדים? (למותר לציין שדין זכין לא יחול).
    מעבר לזה נראה לי שהסיבה שהסופר עשה את המבצע היא שהוא נתקע עם כמות של סחורה שעלולה הייתה להירקב. אם אני צודק אין ספק שעשה השואל זה גזל גמור.
    אינני מבין מדוע כבוד הרב כותב "ייתכן שנהגת שלא כהוגן"? אפילו בהנחה שאין איסור של גזל, האם לכבוד הרב יש ספק שהקונה נהג שלא כהוגן.
    בכבוד רב

  4. ללא דין זכין, החנות מסתמא מכרה את החסה. אם הקונה לא התכוון לתת את החסה במתנה, החנות חייבת לשלם לו עבור החסה, חבילה כפי שהקונה רוצה או מחירה בשוק.
    אם החסה שנמכרה במחיר מבצע קרובה יותר לתאריך התפוגה ולכן גם מחירה בשוק יותר נמוך והקונה לקח חסה שרחוקה יותר מתאריך התפוגה ומחירה יותר גבוה, כבוד הרב צודק שהקונה חייב לשלם את ההבדל. אבל בדרך כלל המציאות אינה כן.
    הלשון "ייתכן שנהגת שלא כהוגן" אינו המלצה לעשות כן לכתחילה. אלא כיון שאינני יודע אם החנות מקפידה על כך, ייתכן שאם היו שואלים אותם היו מסכימים בחפץ לב, אינני יכול להחליט שנעשה דבר בלתי הגון. אבל על הצד שהחנות מקפידה על כך, יש כאן מעשה בלתי הגון בוודאות.

  5. איך תתכן הלוואה כשהלווה אינו מעונין ללוות. ואם מחירי החסה הם כתמיד אז אולי הוא יכול לגבות רק בערך של מה שנותר לו.
    חוץ מזה מנין שהמוכר אינו מקבל בהנחה משמעותית על מנת שיעשה מבצע ואח״כ הוא משלם מחיר רגיל. כידוע לכל מי שמצוי בתחום.

  6. החנות מסתמא מכרה את החסה.
    אם בקופה נרשם שנקנה 3 חבילות בעשר, החנות קיבלה את ההנחה, גם אם במקרר נמצאים עוד שתי חבילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל