שלום, במהלך החג נתקלתי בדעות רבות של רבנים המתירים לאשכנזים לאכול קטניות מטעמים שונים. רציתי לדעת מה הם הטעמים ההלכתיים האוסרים אכילת קטניות, כמו כן את ההבדלים בין שמן, קינוע, לפתית וכדו'.
תודה !
תשובה:
גזירת קטניות גזרו רבותינו הראשונים לפני כמה מאות שנים מחמת כמה וכמה טעמים, ולכן נחלקו הפוסקים לפעמים בסוגים מסויימים בלבד אם הם בכלל קטניות שגזרו בהם או לא, אך אין אף רב המתיר קטניות שגזרו הראשונים ממש [כגון אורז וכד'].
מה המקור שלראשונים יש סמכות לגזור גזירות לאחר חתימת התלמוד.
האם הטעם של הקטניות הוא לא משום לא תטוש?
לרבני הקהילות בזמן הראשונים היתה סמכות לגזור על בני קהילתם כדין בית דין הקבוע בעיר, אמת שעל צאצאיהם מוטל חיוב זה רק מכח הדין של אל תיטוש תורת אימך [בשונה מגזירות חז"ל שהןתקנות קבועות ולא רק מנהגים בעלמא].
השאר תגובה