לתרומות לחץ כאן

אשה לפני גירושין שרוצה לחזור למנהגי אביה

אני עומדת לפני גירושין. לבעלי הנהיג בביתנו חומרות ומנהגים לא כל כך מקובלים. בעלי חוזר בתשובה, ואני מבית שומרי תורה. ברצוני לחזור עכשיו למנהג אבותי. האם אני צריכה התרת נדרים? המנהגים הם: הכשרת עופות לבד, נוסח קצת שונה בתפילה לפי הגאון מוילנא, מצות יד ולא מכונה, לא אומרים שיר המעלות לפני ברכת המזון בשבת ועוד. אם צריך עוד פרטים אשמח לתת.

מודה לכם מאד.

תשובה:

הדברים שמנית לעיל אינם צריכים בכל מקרה התרת נדרים [למעט מצות יד ומכונה אם עשו כן מחמת חומרא].

לגבי שאר מנהגים של חומרא

אצטט מה שכתבנו בתשובה כעין זו:

אם יש לכם ילדים קטנים או גדולים שאינם נשואים והילדים מתגוררים אצל האשה יש להמשיך לנהוג כפי שאביהם נוהג, כיון שכשיגדלו יצטרכו לנהוג כמנהג אביהם [אלא אם כן אביהם עושה זאת רק בתור חומרא עצמית ולא בתור הנהגה כפי שמקובל בקהילה שלו וכד' או שהנהיג כך בבית מעיקר הדין].

אם אין ילדים, האשה יכולה לחזור למנהגי בית אביה ואינה צריכה התרת נדרים.

מקורות:

עי' ספר כל נדרי פרק עו סעיף א ובהערות שם שהוכיח כן מדברי התשב"ץ

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה ההבדל בין הקפדה על מליחת עופות לבין הקפדה על מצות יד? גם אלו שמקפידים על מליחת עופות חוששים שההכשרים לא מקפידים מספיק וגם ההקפדה על מצות יד נובעת בסופו של דבר מחשש שמא ההקפדה לא הייתה מספקת. אני מסכים שבמקרה וההקפדה נובעת מהשתייכות לחסידות ייתכן ויש בזה משום מנהג שמצריך התרה אך אם מדובר על חומרא שהבעל נהג בה מעצמו אני לא רואה מה החילוק בין זה לבין מליחה.

  2. החילוק פשוט: נחלקו הפוסקים אם יוצאים ידי חובה בלילה ראשון במצות מכונה משום דין "לשמה" ולכן יש בזה חומרא הלכתית והוא בגדר "נדר" ואף כתבו הפוסקים שיש ענין לאכל כל הפסח ממצות שיוצאים בהם ידי חובה בליל פסח משום כך אף זה בכלל חומרא שיש בה גדר נדר, מליחת עופות אין בזה חשש הלכתי של מחלוקת או "ענין", [מליחה בהכשרים המהודרים אין בזה בעיות הלכתיות, כפי שראיתי בעצמי], אם כי מי שעושה זאת ודאי דבר יפה הוא, להתעסק במצוה בעצמו אך אין זה גדר נדר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל