לתרומות לחץ כאן

מעשר עני מטבל ודאי

יש לי בננות שהם טבל ודאי. ורציתי לשאול לגבי אופן ההפרשה של תרו"מ, ועיקר השאלה היא לגבי מעשר עני. [לפי מה שאני מבין כל הבננות שנלקטו אחרי ראש השנה חייבים במעשר עני]. אחרי שאני אומד את הנוסח, יש כאן מעשר עני. וזה ממש לא נוח ולא נעים להביא את הבננות לאיזה עני, ולא לקופת צדקה. לכן אני מבין שהדרך היא לזכות את המעשר לאיזו קופת צדקה, ואז לקנות מהם. האם זה נכון?
ב. כמו כן רציתי לשאול כיצד למעשה מבצעים את הזכייה לקופת הצדקה (אם אכן זה מה שצריך לעשות). האם אני יכול לעשות את זה לבד או ע"י אדם אחר? ואם ע"י אדם אחר – לא נוח לי להביא אותו אלי הביתה, ואני מעדיף לעשות אתו קנין סודר – אפשר לעשות כן, נכון?

תודה רבה

תשובה:

אכן הבננות חייבות כבר במעשר עני מתחילת השנה, כיון שהם ירק והולך בהם אחר לקיטה.

עומדת לרשותך אפשרות קלה, שנזכרה בגמ' בגיטין דף ל' והיא להלוות לעני מראש סכום כסף. ולאחר מכן בזמן ההפרשה לזכות את המעשר עני לאותו עני, באמצעות זיכוי ע"י אחר שזוכה עבור אותו עני את אותם בננות. ושוב לאחר שהעני זכה בזה, אתה משאיר את הבננות אצלך, והעני מקזז מההלוואה את הסכום של הבננות שהשתמשת, ומציינת הגמרא שאפשר לחשב עם העני כשער הזול, וכתבו הפוסקים שאפשר לחשב עד שליש דמיו, כלומר אם ק"ג בננה עלותו 3 ₪ , באפשרותך לחשב זאת לפי 1 ₪ בהתחשבנות בינך לבין העני שיקזז מההלוואה.

רצוי לעשות חוזה מסודר עם העני, ויהיה בזה תועלת שלא תצטרך בכל פעם לזכות ע"י אחר אלא שייחשב כ"מכירי עניים" כיון שבחוזה אתה מתחייב לתת רק לעני זה, ועוד מעלות יש בזה.

באפשרותך לייצור קשר עם "בית המעשר" שע"י המכון למצוות התלויות בארץ, ולקבל סיוע מסודר בעריכת החוזה עם העני. בטלפון: 08-9214829 בין השעות 09:00-17:00

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל