לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חיתוך במכשיר חיתוך ביצים בשבת

יש מכשיר פשוט שחותך ביצים. מניחים ביצה מבושלת על תחתית מפלסטיק, ומורידים מעליה סדרה של חוטי מתכת דקים, החוטים חותכים את הביצה לפרוסות דקות ושוות. האם יש בעיה להשתמש במכשיר זה בשבת?

וכן, יש מכשיר שמוציא את פנים התפוח. הוא עובד כמו סכין עגול, לוחצים עליו במרכז התפוח וגליל מפנים התפוח נחתך. האם מותר להשתמש בו בשבת? 

תשובה:

מותר להשתמש בזה בשבת

מקורות:

עי' שו"ע סי' שכא סעיפים ז-יא לגבי איסור חיתוך בשבת ושם מבואר בשו"ע ובנו"כ שביצים כיון שאינם גידולי קרקע אין בהם דין טוחן אולם יש בהם לפעמים איסור משום עובדין דחול ומשום כך אין לחתוך גבינה ב"מורג חרוץ", אולם זה מדובר על פומפיה משום שדרכה לעשות חיתוכים דקים שהוא אסור משום טוחן, ולכן אף כאשר חותך גבינה או ביצים אסור בהם, אולם "חותך ביצים" או שולף את ליבת התפוח שאין בזה משום טוחן לכן אין בזה גם משום עובדין דחול ומותר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. רציתי לשאול, לגבי "תפוחן", שנועד לא רק להוציא את פנים התפוח (הגלעין) אלא גם חותך אותו לחתיכות שוות (לרבעים) ע"י שמורכב מכמה להבים, האם מותר בשימוש בשבת? (אודה מאוד אם יהיו מקורות לעיון).

  2. אבל יש בזה איסור בורר לא?

    כמו מכשיר להוצאת גלעיני זיתים שאסור.

    (אומנם פה מטרתו לא בטוח שהיא רק ברירת הגלעין אלא גם ועיקר חיתוך).

  3. לדעתי אין להשתמש בסכין זה להוצאת גלעיני התפוח. אף שבארחות שבת ח"א עמ' קסח צידדו שזה תלוי במחלוקת הידועה בין המשנה ברורה לחזון איש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל