לתרומות לחץ כאן

מצה שרויה

שלום עליכם ומועדים לשמחה
שאלה
האם אפשר לבשל מצות או לחילופין לההשרותם במים ולמלאתם בבשר וכ"ו ולבשלם נא פסיקתכם
תודה.

תשובה:

יש שנהגו להחמיר שלא לבשל או להשרות מצה שרויה, ומי שנהוג מנהג זה בבית אבותיו יש לו להחמיר בזה, אולם מנהג רוב העולם שלא להחמיר בזה, ולכן אם במשפחתך לא נהגו בחומרא זו מותר לבשל מצות ולעשות בהן כפי רצונך.

אצל עדות הספרדים לא נהגו חומרא זו אולם אף בזה יש שכתב שיש מקום יותר להחמיר בזה במצות מכונה.

יש שנהגו להחמיר ולא להרשות למצות לבוא במגע עם מים ("מצה שרויה"). מנהג זה נפוץ בעיקר בעדת חסידים, ומי שלא נהג בכך, אינו צריך (אף בתור חומרא) להקפיד על כך. המנהג ברוב בתי ישראל הוא לבשר קניידלך וכדו', ולא להחמיר בחומרא זו.

מקורות:

שערי תשובה (סי' תס סק"א) ראה עוד בארוכה בזה כאן ובשו"ע הרב (סוף ח"ג קובץ התשובות סי' ו) והובא גם בשערים המצויינים בהלכה (על הקיצור שו"ע סי' קח הערה ח) ראה כאן כתב שהמחמיר בזה תבא עליו ברכה, ובשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ג סי' סד) כתב שמי שנהגו בבית אבותיו כן צריך להמשיך בחומרא זו, ואם רק אביו התחיל בהנהגה זו והבן המשיך אחריו בגדלותו צריך התרת נדרים כדי להתיר לו אכילת מצה שרויה ע"ש בזה, ראה עוד בספר נטעי גבריאל (פסח, ח"ב פל"ז סעיף ח ואילך), ובפסקי תשובות (סי´ תנח ס"ה – ס"ז) קובץ אור ישראל (מונסי קובץ טו עמ' קלד, קובץ כ עמ' קצב), ובשו"ת אור לציון ח"ג פרק יא סעיף יג כתב שבין הספרדים לא נהגו להחמיר בזה אולם יש מקום להחמיר בזה בפרט במצות מכונה מאשר במצות יד ראה שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל