לתרומות לחץ כאן

תיקון דוד שמש לפני העברת החזקה בדירה לקונה

לכבוד הרב שליט"א,

יש לי שאלה בענין חו"מ,

אני מכרתי דירה שהיתה מושכרת ומועד העברת החזקה והתשלום אחרון אמור להיות מיד לאחר הפסח, התקשר היום השוכר ודיוח לי על תקלה בדוד שמש, אני הבנתי ממנו שאינני מחויב לתקן את הדוד שמש כיון שיש דוד חשמל שפועל כיאות, אלא שאם אני לא יתקן הוא לא יחדש איתי את חוזה השכירות שעומד לפוג בסוף החודש,

רציתי לשאול מי מחויב בהוצאות התיקון, האם הקונה שקנה את הדירה לפני כמה חודשים, וכמו כן הוא אמור לחדש את חוזה השכירות ורק הוא אמור להנות מהתיקון של הדוד או שאני מחויב לתקן הכל כל זמן שלא העברתי את החזקה לקונה,

תודה וחג שמח

תשובה:

שלום רב,

מצד התועלת לשוכר, אם אינך מחויב לשוכר לתקן, אינך צריך לתקן, והקונה יחליט מעצמו אם ברצונו לתקן אם לאו. אין לך זכות להחליט בשביל הקונה ולתקן בשבילו ולאחר מכן לדרוש ממנו תשלום (גם אם בדיעבד הקונה יהיה חייב לשלם עלות התיקון).

אבל יכול להיות שהנך חייב לתקן בשביל הקונה (וללא קשר עם העובדה שהדירה מושכרת והשוכר לא ירצה לחדש את החוזה), כדי להעמיד לו את הדירה במצב שהיתה בשעת החתימה על החוזה. שאלה זו תלויה בנוסח החוזה, יש חוזים שכתוב שהמוכר פטור על בלאי סביר ויש חוזים שלא.

מקורות:

בתשובת הגאונים חמדה גנוזה סי' מ כתב שיורד לשדה חבירו שלא ברשות אינו עושה כשורה. אמנם, בנידון דידן המוכר מתקן בתוך שלו. אבל כיון שהתועלת בתיקון היא רק לקונה והוא יצטרך לשלם על כך, נראה שאין זה הגון שהמוכר יחליט עבור הקונה ולאחר מכן ידרוש תשלום. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לאחר שהעברתי לצד השני את תשובתכם התברר שאכן על פי החוזה איתו איני מחויב לספק לו את הדוד שמש, רק שיש לדון שהיות והתקלה ארעה כשבוע לפני שהעברתי לו את חזקה על הבית והלה החליט להשאיר את השוכר במקומו, ולטענת השוכר בחוזה שכירות שהלה עשה עם הבעלים הקודמים [שמכר לי את הבית] סוכם שמקבל את הדירה כמות שהיא וכיון שהיה שם דוד שמש אז גם אני שבא מכוחו של הבעלים הקודם מחויב באחריות הדוד ועלי לשלם את עלות התקנת הדוד החדש, האם יש צדק בטענתו?

  2. לא ראיתי את נוסח חוזה השכירות, אבל גם אם לפי נוסח החוזה המשכיר היה מחויב לתקן וגם אם נאמר שחיוב זה חל עליך, מכל מקום הדוד התקלקל מספר שבועות לפני תום תקופת השכירות, ובמקרה כזה מסתבר שאינך חייב לתקן את הדוד, ובפרט שיש דוד חשמל והוצאות החשמל עבור תקופה קצרה זו אינן משמעותיות. ואם השוכר רוצה דוד שמש עבור המשך תקופת השכירות, עליו לדרוש זאת מן הקונה החדש של הדירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל