לתרומות לחץ כאן

הכשר תנור לפסח

איך מכשירים תנור בייתי לפסח?

תשובה:

כפי שכתבנו בהלכות הגעלת כלים וכדלהלן:

בהכשר תנורים יש בזה בכמה עניינים24 ולכתחילה ראוי ללבן את התנור ליבון קל ע"י מבער, ומשום כך רבים מקפידים שלא להשתמש בתנור האפייה שמשתמשים בו כל השנה, ומייחדים תנור מיוחד לפסח.

מכל מקום מעיקר הדין דעת רוב הפוסקים שיש מקום להתיר להכשיר את התנורים אלא שיש להקפיד לעשות בסדר שיבואר:

לפני הכשרת התנור יש להמתין 24 שעות שלא ישתמשו בו, ולא יאפו בו שום דבר.

יש לנקות את כל התנור היטב ע"י חומר לניקוי תנורים שיפגום כל חמץ בעין שנמצא בתנור וכמובן יש להקפיד לנקות את הפינות והחיבורים וכן את דלתות התנור.

לאחר מכן מדליקים את התנור על החום הכי גבוה שבתנור למשך כשעה [צריך להקפיד שהתנור יגיע לחומו המירבי ורק לאחר שיכבה על ידי הטרמוסטט בחום הגבוה יש להמתין עוד 10 רגעים לפחות, זמן זה בדרך כלל הוא כשעה].

תבניות אפיה אין אפשרות להכשירן כיון ששימושן ע"י האור צריך ליבון חמור להכשירן25 וא"א להכשירן באופן זה מחשש שיתקלקלו, לכן יש לקנות תבניות חדשות מיוחדות לפסח,

כמו כן הברזלים שהתבניות עומדות עליהם צריך שיהיו מיוחדים לפסח, ואם אין לו כאלו, צריך לצפותן היטב בניר כסף עבה וראוי ללבנן ליבון קל קודם שמצפן.

כל ההיתר הוא רק כשאפו חמץ בתבניות, אבל אם אפו חמץ על רצפת התנור עצמו צריך להכשירו בליבון קשה וכיון שיש חשש לקלקול התנור אין אפשרות להכשירו לפסח.

כאשר מכשירים את התנור בדרך שנתבאר לעיל יכולים להשתמש בו בכלי עם מכסה, או כשמצפה את התנור בניר כסף.

תנורים שהשתמשו בהם רק לצליית בשר וכדומה ולא לדברי חמץ אפשר להכשירן בדרך שנתבאר לעיל ולהשתמש בהן בפסח.

תנורים שיש בהם מנגנון שמתנקים מעצמן בחום גדול מאד [600 מעלות צלסיוס], ושורף את כל הלכלוך שבתוכן מותר להשתמש בהן בפסח כיון שהכשר זה דינו כליבון חמור26

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום, מדוע צריך ללבן את המסילות המחזיקות את התבניות אם גם ככה מצפה אותן? מדוע צריך לכסות את האוכל שבתנור לאחר ההכשרה, הרי אנו סומכים שבחימום התנור פתרנו את בעיית האדים הבלועים? האם באופן שנזהר שלא יגע האוכל עצמו בדפנות התנור או במסילות אפשר להקל שלא לצפותן כלל?

  2. 1. לא סומכים על ציפוי לבד הרי בסופו של דבר הכל יחד בתנור.
    2. כי זה רק ליבון קל, ויש צד שחמץ הוא איסורא בלע וצריך ליבון חמור. רק שסומכים על הסברא של כבולעו כך פולטו, אבל זה לא הכי לכתחילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל