לתרומות לחץ כאן

יחס הבעל לאשתו ע"פ הרמב"ם

בס"ד.
לפי הרמב"ם אישה שלא משרתת את בעלה או משהו כזה אז חוטפת מכות שמכה אותה בשוט. מה אנחנו כמו הקוראן כמו שהידים? האם זה אקטואלי להיום? אם כן אז איך זה מסתדר עם המוסר? אני מאמין אבל רוצה להבין את ההיגיון.

תשובה:

שלום לך.

שאלתך מאד לא ברורה לי מה כוונתה, האם שאלתך אם מותר היום להתנהג כמו שכותב הרמב"ם או שמא ניסיון להבין את דברי הרמב"ם.

בכל אופן אתה ודאי יודע כי אותו רמב"ם גם פוסק שחיוב הבעל לאשתו הוא ש – אוהבה כגופו ומכבדה יותר מגופו… אז בוודאי שאין כוונת הרמב"ם לזלזל ח"ו בכבודה של האשה, ובמקומה הראוי לה בבית. אלא שהרמב"ם בא להביא לנו את העיקרון כי הבעל הוא המחנך ונותן הטון הרוחני לכל המשפחה. ולעיתים יש צורך בהכתבה של הדברים, כשהדברים לא מתקבלים בהסברה, ולדורנו אנו, התורה לא משתנית, אבל הדרכים והכלים לפי הדורות, לדוגמא נוכל להביא את הנושא של הכאת הילדים ככלי חינוכי שבימי הקדמונים ועד לא מזמן דרך זו הייתה מקובלת מאד ואפילו היוותה את הא' ב' להצלחה חינוכית, בבחינת חוסך שבטו שונא בנו. ובדורנו כל גדולי ישראל וכל המחנכים נגד הכאת ילדים בכל צורה ודרך. ומה נשתנה? וכי התורה שינתה פניה? אלא שאינו דומה דורות הראשונים לדורות האחרונים והיות וכל מבנה החינוך השתנה מאז ועד היום, השתנתה גם ההנהגה החינוכית הראויה.

וכך בנושא של הרמת יד על האשה, אינו דומה דורות הראשונים לדורנו, ואיננו יכולים לנסות להקיש מדורות עברו לדורנו, בפרט אצל הנשים באזור בו הרמב"ם חי שהיו מוכנות ומסוגלות ואולי אפילו מעדיפות הנהגה כזאת, ואכן הראב"ד משיג עליו במקום ואומר: במקומותינו לא נהגו כן, דהיינו הנשים במקום מגוריו של הראב"ד לא היו בנויות להנהגה שכזו בחיי הבית.

לסיכום: – גם היום הבעל אחראי על ניווט הבית, אלא שהכלים היום הינם שונים לחלוטין.

ולכן אם השאלה הייתה האם היום ראוי או ניתן להתנהג כשיטת הרמב"ם, התשובה הברורה היא לא ולא. לא כך התורה רוצה לראות אותנו מתנהגים!

אם השאלה היא להבין את דברי הרמב"ם ואת הנהגתו, הרי שזו סוגיה ענפה המחייבת להיכנס לפסיכולוגיה כלל עולמית, אודות השינויים הסוציו פסיכולוגים שהתחוללו במשך הדורות, ולא דווקא לטובה.

התורה אינה משתנית, הכלים מתחלפים, וגדולי הדור וחכמיו הם בלבד האחראים להורות לנו מה מתאים לכל דור.

הרב יהודה ליב אוירבך

מנהל ואחראי המוקד הטלפוני של ארגון "בינת הלב",

מפקח ארצי במרכזי הטיפול של "מרכז החינוך"

טל. 02,6587003

נייד. 052,7643333

פקס. 02,6587006

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל