לתרומות לחץ כאן

המלווה השתהה מליטול את הכסף שנשלח לו והמטבע הוזל

לכבוד הדיינים הגאונים שליט"א,
אקדים ואומר שהשאלה נוסחה בהסכמת שני הצדדים,
וכך הוי עובדא,
יהודי משוויץ אסף מתנות לאביונים עבור משפחה נזקקת מארץ ישראל, והתקשר אלי אותי יהודי וביקש שאני יעביר סך של 4800 ש"ח עבור אותה משפחה והוא יעביר לי את אותו ההסכום מיד אחרי פורים, לאחר כמה ימים התקשר אלי גיסו של אותו יהודי ואמר לי שיש לו מטעפה עבורי, אני לא כ"כ הזרזתי לקחת את המעטפה ורק אתמול הלכתי והתברר שהיה בפנים פרנקים שוויצרים לאחר פריטה בצינ'ג התברר שיש שם רק 4150 ש"ח התקשרתי לאותו יהודי ואמר לי שבאותו יום בשער החליפין היה שם שווי של 4900 ש"ח, והוסיף ואמר לי שאני יברר א, אם הואחייב להשלים לי, ב. האם הוא חייב לשלם מכיסו הוא שיכול לשם מכספי מעשר,
בתודה מראש

תשובה:

שלום רב,

ראשית הפער בשער הפרנק השוויצרי אינו כה גדול (בפורים היה השער 3.9319 ואתמול 3.7687), ייתכן שסוחרי מט"ח גובים עמלת חליפין גבוהה על פרנק שוויצרי ומכאן ההבדל הגדול. עמלה זו נופלת על הלווה/המתרים, מאחר והוא לווה שקלים. אבל אם החלפת את הכסף אצל חלפן יקרן מאוד, ההפסד הוא עליך מאחר ושווי הפרנק באר"י הוא כפי מה שמקבלים אצל סוחר ממוצע.

לגבי השאלה, נראה שהקובע הוא השער ביום שקיבלת את הכסף מהגיס בפועל. הלווה/המתרים רשאי לשלם את ההפרש מכספי מעשר.

מקורות:

ההודעה שהלווה/המתרים מסר שהכסף נמצא אצל גיסו אינה פוטרת אותו, כיון שלא שלח שליח לביתו של המלווה. מלווה אינו חייב ללכת לביתו של שליח הלווה לקבל את הכסף, אלא יכול להמתין שהלווה או שליחו יביא לו וממילא הלווה/המתרים עדיין חייב באחריות. עיין סמ"ע סי' קכ סק"י ונתיבות שם סק"ג.

אין בעיה לשלם מכספי מעשר, מאחר ואינו חייב לשלם מכיסו, אלא יכול להתרים אנשים כדי לשלם הפרש זה, וממילא אין זה נחשב כמשלם חובות מכספי מעשר. עיין עלון המשפט גליון 30 דין 4.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל