לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

כוס של אליהו

לשם מה יש כוס של אליהו הנביא על שולחן הסדר ?

תשובה:

כמה ביאורים נאמרו בעניין כוס החמישי, כוס של אליהו.

יש שביארו כי ארבעת הכוסות ששותים בליל הסדר הן כנגד ארבע לשונות של גאולה שנזכרו בתורה: "לכן אמר לבני ישראל: אני ה'! והוצאתי אתכם מתחת סבלת מצרים, והצלתי אתכם מעבדתם, וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדלים. ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלהים, וידעתם כי אני ה' אלהיכם המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים". למעשה, הפסוק מזכיר לשון חמישית של גאולה: "והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אתה לאברהם ליצחק וליעקב, ונתתי אתה לכם מורשה, אני ה'!"

אולם, כפי שתוכלו לראות, בפסוק ישנן חמש פעולות של גאולה: והוצאתיוהצלתיוגאלתיולקחתיוהבאתי ; אם כך, למעשה היה ראוי לשתות חמש כוסות!

סדר פסח נתקן בגלות, ולכן נתקנו רק ארבע כוסות. אולם, בתקווה לקיום מהיר של הפסוק "והבאתי", כלומר, שיבת עם ישראל לאדמתם, וגאולת ישראל השלמה, נהגו לשתות כוס חמישית (ראה לבוש סימן תפא), שנקראת כוס של אליהו, על שם אליהו הנביא, המבשר את הגאולה.

בנוסף, ישנה גרסה בגמרא המצריכה חמש כוסות, ולא ארבע, וכך היא דעת כמה ראשונים, וכמו שכתב גם המהר"ל, שהוסיף ששתיית כוס חמישי על-ידי בעל הבית היא סגולה לפרנסה. מספק, מוזגים אנו כוס חמישית. ויש מוסיפים שהיא כוסו של אליהו, שהוא עתיד לפשוט את הספקות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל