כתבו הפוסקים שצריך לנקות את שכבת הזרע מבגדיו ובפרט אם נכשל ח"ו בעון קרי כדי שלא תהיה לו ל"מזכרת עון".
רבני בית ההוראה
הצטרף לדיון
13 תגובות
מה הפירוש "מזכרת עוון"?
התפילה מתקבלת אם יש שכבת זרע על הבגדים,
רק שיש "מזכרת עוון"?
הכוונה היא שזוכרים לו בשעת תפילתו גם את עוון ראית הקרי וסיבותיה
אם אני מכבס את הבגד בכביסה, נעלם ה"מזכרת עוון"?
טומאת הקרי נעלמת מהבגד?
א. המזכרת עוון נעלם.
ב. בזמן הזה אין קרי מטמא בגד, כיון שאין בזמנינו דיני טומאה וטהרה לגבי דין חיובי טבילה לבגדים וכו', טבילה לבעלי קרי בזמן הזה הוא מתקנת עזרא שאסר תורה ותפילה לבעל קרי [ואילו בזמן בית המקדש היה אסור לבוא לבית המקדש ולאכול בקדשים בעודו טמא וטומאה זו נקראת "טומאת ערב"], לדעת הפוסקים בזמנינו ביטלו חז"ל תקנה זו ומותר להתפלל וללמוד כשטמאים [וכפי שכתב השו"ע סי' פח סעיף א] אם כי הרמב"ם העיד על עצמו שלא התפלל לעולם ללא טבילה לאחר שנטמא בקרי, וכן כתב המשנה ברורה (שם סק"ב) שהמחמיר בזה תבא עליו ברכה, ובלבד שלא יעבור זמן קריאת שמע ותפילה
"מותר להתפלל וללמוד כשטמאים"
אנחנו תמיד טמאים, בלי קשר לעוון קרי, נכון?
אבל משתמע שהבגד לעולם לא נטמא?
התכוונתי לשאול אם יש לי קרי לילה על הגוף ולא הספקתי ללכת למקווה אם עדיין אפשר להתפלל והתפילה מתקבלת ועניתם לי שהתפילה מתקבלת.
תודה רבה רבה על תשובתכם המפורטת.
ישנם כמה סוגי טומאה, אנחנו נחשבים לטמאי מתים וזבים כיון שלטומאת מת צריך הזאת מי חטאת [מפרה אדומה] ואין לנו, וכן טומאת זב מספק וצריכים ספירה ז' נקיים וטבילה במים חיים.
בגדים בזמן הזה אין עליהם דיני טומאה וטהרה.
אכן התפילה מתקבלת אף אם לא היה סיפק בידך לילך למקוה
תודה רבה על תשובתכם המפורטת.
אפשר להתפלל/לברך כשיש ״מזכרת עוון״?
אם הקרי עדיין לח על הבגד, אפשר לחצוץ על ידי משהו, בשביל שלא יהיה מורגש, בשביל שיהיה אפשר להתפלל?
תודה רבה מראש
על פי ההלכה יש בכך מחלוקת בשו"ע סי עו סעי' ד, וברמ"א כתב שיש להחמיר לכתחילה כדעת האוסרים. אולם, המקובלים הזהירו שלא להתפלל באופן הזה כיון שיש בכך מזכרת עון וקיטרוג בתפילה, כמבואר בכף החיים שם ס"ק כא.
מה הפירוש "אין טומאת בגדים"? האם הטומאה בטלה? אלו פסוקים מפורשים בתורה!
בוודאי כוונת הרבנים היתה שאין נפק"מ כיום בטומאת בגדים כיון שאין לנו מקדש אך כמובן ברור שהבגדים שנטמאו יהיו חייבים טבילה לפני שנוכל להכנס איתם לבהימ"ק השלישי!
ברור מאליו…
האם כשיש שכבת זרע באופן שהתייבשה על הגוף והבגדים
מותר להתפלל לכחתחילה/ בדיעבד?
אם כבר התפלל מה הדין?
מה הדין לגביי שחרית תפילין עליה לס"ת וכו'?
אם יש לו אפשרות להתנקות אך יפספס תפילה במניין מה עדיף?
חילה יש להתנקות שלא יהיה עליו מזכרת עוון, ואפילו אם יאחר מעט לתפילה, אבל בדיעבד יצא ידי חובה.
מה הפירוש "מזכרת עוון"?
התפילה מתקבלת אם יש שכבת זרע על הבגדים,
רק שיש "מזכרת עוון"?
הכוונה היא שזוכרים לו בשעת תפילתו גם את עוון ראית הקרי וסיבותיה
אם אני מכבס את הבגד בכביסה, נעלם ה"מזכרת עוון"?
טומאת הקרי נעלמת מהבגד?
א. המזכרת עוון נעלם.
ב. בזמן הזה אין קרי מטמא בגד, כיון שאין בזמנינו דיני טומאה וטהרה לגבי דין חיובי טבילה לבגדים וכו', טבילה לבעלי קרי בזמן הזה הוא מתקנת עזרא שאסר תורה ותפילה לבעל קרי [ואילו בזמן בית המקדש היה אסור לבוא לבית המקדש ולאכול בקדשים בעודו טמא וטומאה זו נקראת "טומאת ערב"], לדעת הפוסקים בזמנינו ביטלו חז"ל תקנה זו ומותר להתפלל וללמוד כשטמאים [וכפי שכתב השו"ע סי' פח סעיף א] אם כי הרמב"ם העיד על עצמו שלא התפלל לעולם ללא טבילה לאחר שנטמא בקרי, וכן כתב המשנה ברורה (שם סק"ב) שהמחמיר בזה תבא עליו ברכה, ובלבד שלא יעבור זמן קריאת שמע ותפילה
"מותר להתפלל וללמוד כשטמאים"
אנחנו תמיד טמאים, בלי קשר לעוון קרי, נכון?
אבל משתמע שהבגד לעולם לא נטמא?
התכוונתי לשאול אם יש לי קרי לילה על הגוף ולא הספקתי ללכת למקווה אם עדיין אפשר להתפלל והתפילה מתקבלת ועניתם לי שהתפילה מתקבלת.
תודה רבה רבה על תשובתכם המפורטת.
ישנם כמה סוגי טומאה, אנחנו נחשבים לטמאי מתים וזבים כיון שלטומאת מת צריך הזאת מי חטאת [מפרה אדומה] ואין לנו, וכן טומאת זב מספק וצריכים ספירה ז' נקיים וטבילה במים חיים.
בגדים בזמן הזה אין עליהם דיני טומאה וטהרה.
אכן התפילה מתקבלת אף אם לא היה סיפק בידך לילך למקוה
תודה רבה על תשובתכם המפורטת.
אפשר להתפלל/לברך כשיש ״מזכרת עוון״?
אם הקרי עדיין לח על הבגד, אפשר לחצוץ על ידי משהו, בשביל שלא יהיה מורגש, בשביל שיהיה אפשר להתפלל?
תודה רבה מראש
על פי ההלכה יש בכך מחלוקת בשו"ע סי עו סעי' ד, וברמ"א כתב שיש להחמיר לכתחילה כדעת האוסרים. אולם, המקובלים הזהירו שלא להתפלל באופן הזה כיון שיש בכך מזכרת עון וקיטרוג בתפילה, כמבואר בכף החיים שם ס"ק כא.
מה הפירוש "אין טומאת בגדים"? האם הטומאה בטלה? אלו פסוקים מפורשים בתורה!
בוודאי כוונת הרבנים היתה שאין נפק"מ כיום בטומאת בגדים כיון שאין לנו מקדש אך כמובן ברור שהבגדים שנטמאו יהיו חייבים טבילה לפני שנוכל להכנס איתם לבהימ"ק השלישי!
ברור מאליו…
האם כשיש שכבת זרע באופן שהתייבשה על הגוף והבגדים
מותר להתפלל לכחתחילה/ בדיעבד?
אם כבר התפלל מה הדין?
מה הדין לגביי שחרית תפילין עליה לס"ת וכו'?
אם יש לו אפשרות להתנקות אך יפספס תפילה במניין מה עדיף?
חילה יש להתנקות שלא יהיה עליו מזכרת עוון, ואפילו אם יאחר מעט לתפילה, אבל בדיעבד יצא ידי חובה.
השאר תגובה