שלום כבוד הרב,
רציתי בבקשה לדעת מה עניין ההלכה לגבי כרטיס אדי,
האם יש איסור לתרום איברים לאחר המוות?
אשמח למענה.
תודה מראש.
תשובה:
הבעיה ההלכתית המרכזית של תרומת אברים היא החשש שמא יקצרו את האבר לפני מוות האדם, ובכך יגרמו את מותו (ולמעשה, את רציחתו). אחת השאלות החשובות היא קביעת רגע המוות לאור ההלכה, ושאלה זו נידונה על-ידי רבים מפוסקי זמננו.
מסיבה זו, פוסקים רבים, ובתוכם הרב משה פיינשטיין והרב שלמה זלמן אוירבך, התנגדו עקרונית לתרומת אברים. אולם, במדינת ישראל הרבנות הראשית קבעה הסדר לפיו אין האבר נקצר אלא לאחר המוות ההלכתי של התורם. לא כולם סומכים על ההסדר, אבל הרבה סומכים עליו לאור האפשרות של הצלת חיים על-ידי התרומה.
יש המתנגדים לתרומת אברים בגלל שיקול של השארת גוף האדם שלם, עניין המודגש בספרות הקבלה. אולם, לא די בשיקול זה לדחות את האפשרות של הצלת חיים שיש בתרומת אברים.
להצגה מקיפה של השיטות השונות בנושא קביעת רגע המוות, ובשאלת תרומת אברים, ראה http://www.agudatadi.org.il/ShowPage.asp?pid=91.
למרות חילוקי הדעות בין זרמים מסויימים ביהדות, הרבנות הראשית לישראל נדרשה לסוגיה והחליטה כי מוות מוחי הוא מוות לפי ההלכה
מידע נוסף על תרומת איברים: http://www.itc.gov.il/halaha.html
שלום וברכה.
האם זו היא אכן דעתכם בנוגע לתרומת איברים?
מהתשובה כאן נשמע שאמנם היו שהחמירו בנושא, אבל קביעת הרה"ר לגבי הגדרת מוות, מתירה את העניין, ועוד הוספתם קישור לאתר של 'אדי' ששם מטבע הדברים הביאו רק את דברי רבני המזרחי שהתירו, והוסיפו את. הגר"מ פיינשטיין למרות שממש לא ברור שהתיר.
תודה רבה.
הרב כותב התשובה כתבה אכן קצת בעדינות… הוא אינו איתנו כאן באתר כרגע, ומכל מקום אני כותב בדרך כלל הרבה יותר בנחרצות, ראה למשל כאן.
https://din.org.il/2021/08/11/%d7%9b%d7%a8%d7%98%d7%99%d7%a1-%d7%90%d7%93%d7%99-%d7%91%d7%94%d7%9c%d7%9b%d7%94/
השאר תגובה