לתרומות לחץ כאן

שמן זית תוצרת עצמית ללא הכשר

בס"ד
קבלנו בקבוק שמן זית תוצרת עצמית שייצרו יהודים משכונת עין כרם בירושלים מעצי זיתים שגדלים בסביבתם, על התוית של בקבוק מצויין שמדובר בעצי זית עתיקים מאד הזיתים נלקחו לבית הבד של מושב בני דרום ושם השמן הופק, אין הכשר של אף אחד על השמן , האם מותר להשתמש בשמן ובאיזה תנאים.

תשובה:

לתוית אין חשיבות. החשיבות היא כמובן המציאות. כמדומני שבית הבד במושב בני דרום, הוא בית בד כשר, שאיננו מאפשר קליטת זיתים ללא כשרות. ולכן יש לברר מציאות זו. ובאם אכן המשגיח אישר את כשרות הזיתים מבחינת ערלה. אז אין חשש לא של ערלה, ולא של חומרים נוספים. לגבי תרו"מ, מצוי שלקוח פרטי המגיע להפיק שמן בבית בד, שיש משגיחים שמאשרים רק את ענין הערלה, ואינם מפרישים תרו"מ כי הלקוח לוקח הכל לביתו לאחר הפקת השמן. ובמקרה כזה עליך להפריש תרו"מ בביתך. יש לבדוק באם עצי הזית הללו הם נמצאים בשטחי הפקר, שאז פטור מלהפריש תרו"מ גם אם עשו מהם שמן. ואם יש ספק לגבי הענין יש להפריש תרו"מ בלא ברכה, ושנת המעשר היא "מעשר שני" כמובן, כי הזיתים שייכים לשנה שעברה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. יעויין ברמב"ם פ"ב מהלכות תרומות ה"ט ושם בדרך אמונה ס"ק פ"ג שכאשר עושה גורן מפירות הפקר חייב מדרבנן במעשר.
    במידה ואין כשרות על בית הבד יש לברר גם האם לא נכבשו בו לפני כן פירות ערלה. זיתים לפני כבישתם נקראים דבר חריף ואוסרים אף כשאינם בני יומם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל