לתרומות לחץ כאן

נישואין שלא במסגרת הרבנות / לשכות רישום הנישואין

אחי התחתן בחופה וקידושין (לא נרשם ברבנות). אחד העדים היה גיס (בעלה של אחותנו). בדיעבד נודע לו כי יש בעיה בקידושין.
א. האם אכן קיימת בעיה והאם הדבר מצריך לערוך חופה מחדש?
ב. אם יחליט להרשם כנשוי האם דבר זה יגרום לו לבעיות ברבנות כשיבוא להרשם?

תשובה:

הסיבה שהרבנות והממסדים האחרים לרישום נישואין מסתכלים בחומרה רבה כל כך על העורכים נישואין שלא במסגרת הרבנות או לשכות רישום הנישואין השונות, היא בדיוק הבעיה המתוארת במכתבך: חוסר ידיעה בהלכה, ופגמים רבים ושונים.

לא למותר להזכיר כי הדבר הוא גם עבירה על החוק האזרחי באר"י, (לשנות את הפרטים האישיים בלי  ליידע את משרד הפנים), והעונש על כך הוא ששה חודשי מאסר בפועל (!), לכל אחד משלשת המעורבים בדבר: האיש, האשה, והרב שעסק בכך. (וסליחה שאומר: זה גם מגיע להם. העובדה שתהיה אשת איש, שאינה רשומה בשום מקום, יוצרת לנו כאב ראש נוראי להלכה, פוגעת באיש וגם באשה לטווח ארוך – כי אין מי שיגן על הזכויות של אף אחד מהם, ומי יודע אם נישואין אלו יחזיקו מעמד באושר ובנעימים, ובנוסף – היא יוצרת אנדרלמוסיה בירושות שיבואו אחר כך).

יפה שעה אחת קודם, לפנות חזרה אל הרבנות, ולסדר תיק נישואין כראוי. הכסף שכביכול "יפסידו" מזה שיוודע לרשויות שהם נשואים, הוא הטעיית העין בלבד, שכן מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד ראש השנה, ושום עבירה על דין או חוק לא תתן לו "באמת" יותר כסף.

הרבנות תקבל אתכם בסבר פנים יפות, תספרו את כל הסיפור מתחילתו, ואז אחרי הבירורים השונים שיעשו עמכם – הם ידעו מה צריך לעשות כעת.   ברור שצריך לעשות קידושין וכתובה חדשים, העד הזה פסול מהתורה. ("בעל כאשתו בראשון בראשון"). לא ברור אם יצטרכו ברכות וחופה חדשים – זה תלוי בכמה בירורים.

ובכן: ניתן לתקן – ויפה שעה אחת קודם.

הרב אליהו בר שלום

דיין ומו"צ שכ' רמת שלמה בעיה"ק ירושת"ו

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אכן ישנם כמה גופים שיש להם הסדר עם הרבנות הראשית שהם יכולים לרשום לנישואין את הזוגות שפונים אליהם, אח"כ הם מעבירים את הרישום בצורה מסודרת דרך הרבנות. כך שאין כיום גוף שלא רשום שצורה מסודרת ברבנות.

  2. אכן כן. החוק כאן בא למנוע תופעה שהיא גורמת למכשול גדול! חבל שיש רבנים שמסדרים קידושין בצורה פיראטית, ורק החוק מרתיע אותם. ויש כאלה שגם החוק אינו מרתיע… אני מכיר כמה מקרים שהדבר גורם מכשול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל