לתרומות לחץ כאן

שימוש בקופת צדקה של מוסד עבור תרומות למוסד אחר

שלום כבוד הרב!

יש בבתי קופת צדקה אשר קיבלתי ממוסד מסויים, האם אני חייב לתרום את הכסף לאותו מוסד או לכל מקום שאני חפץ?

תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

אתה יכול להשתמש בקופה עצמה כדי להכניס בה כסף עבור תרומות למוסד אחר. אבל אם יבוא אליך שליח מאותו מוסד עליך להחזיר לו את הקופה אם רצונו בכך.

אם כבר הכנסת כסף לקופה לשם אותו מוסד שהם בעלי הקופה ואתה רוצה לחזור בך ולהעביר למוסד אחר – תלוי, אם אתה נוהג ללות כסף מהקופה אתה יכול להעביר למוסד אחר, אם אינך נוהג ללוות כסף מהקופה עליך להעביר את הכסף למוסד שהם בעלי הקופה ושחשבת לתרום להם.

מקורות:

בדבר להשתמש בקופה לצורך אחר, ברגע שהתורם מחליט שלא להשתמש בקופה לשם אותו מוסד הקופה הופכת להיות אבידה, כיון שלמוסד לא משתלם לשלוח שליח מיוחד לקחת חזרה את הקופה, שעלות השליח היא יותר משווי הקופה. ולכן אם הקופה היתה בבעלות פרטית, הדבר היה אסור, שאסור להשתמש באבידה, ואפילו אם ידוע שבעל הקופה לא יגיע לקחת אותו, יהא מונח עד שיבוא אליהו. אבל כיון שמוסד הם בעלי הקופה וממילא הקופה היא רכוש הציבור המוקדש לשמים, אין מניעה להשתמש בקופה לצורך צדקה אחרת כהשימוש אינו פוגע במטרת המוסד. כספי מוסד מיועדים בראש וראשונה לתורה וצדקה, וגם למטרה המיוחדת של אותו מוסד לפי שיקול דעתם של העומדים בראשו. במקרה שאין פגיעה במטרה המיוחדת של המוסד אין מניעה להשתמש ברכוש המוסד למטרה אחרת.
לעניין שינוי מטרה לאחר שהכסף הוכנס לקופה עיין כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל