לתרומות לחץ כאן

שימוש בחשמל בשבת

האם מותר להשתמש בחשמל של חברת החשמל בשבת?

תשובה:

שאלתך יש בה שני פנים:

א. האם מותר להשתמש בחשמל שמיוצר בחברת החשמל, שכידוע פועליו הינם יהודים.

ב. גם בהנחה שמותר להשתמש או באופן שיש לו תאורה מגנרטור פרטי, האם מותר להשתמש ואף ביחיד או שצריך "שומר" כדי להשתמש בזה כדין הרוצה להשתמש לאור הנרות.

התשובה על כך היא כדלהלן:

א. ידועה שיטת החזון איש שאף במקרה שאין בעיה של "הנאה ממעשה שבת" גם כן אסור להשתמש באור החשמל שמיוצר ע"י חברה שיש בה פועלים יהודים בפרט אם היא חברה ממשלתית כיון שיש בזה זלזול בשבת ויש בזה משום איסור חילול שבת. לעומת זאת רבים מהפוסקים סברו שאין בכך בעיה אם כי הגרש"ז אויערבאך זצ"ל הגם שסבר שמותר להשתמש בתאורת חשמל לעצמו השתמש רק בתאורה פרטית, כמו כן לאחרונה פורסמה דעתו של הגרי"ש אלישיב שיש להחמיר בזמנינו יותר מבעבר, אולם למעשה המנהג המקובל הוא שמשתמשים באור החשמל שמיוצר בארץ ישראל, ואף גדולי ישראל השתמשו בבתי מדרשות ובתי כנסיות ובבתים פרטיים בתאורת החשמל, יתירה מכך אף הסוברים שיש להשתמש רק בחשמל פרטי ע"י גנרטור וכד' עודדו לוועדי בית לסדר תאורת גנרטור אך לא הורו שיש לכוף על השכנים לעשות זאת ולהוציא מהם ממון על סמך זאת.

כל זה אמור כאשר אין תקלה בחשמל, אולם אם ארעה תקלה בחשמל ובאו מחברת חשמל לתקן את התקלה בשבת עצמה [כמובן באופן שמותרים לעשות זאת משום חשש פיקוח נפש במקומות שיש שם תושבים רבים וביניהם זקנים חולים ותינוקות שזקוקים לכך משום חשש פקו"נ], אולם מי שאין לו פיקוח נפש אין לו להשתמש בחשמל שהודלק בעבורו, אך מותר להמשיך להניח את הקדירה על גבי הפלטה [באופן שלא נתקררה] וליהנות מזה שנשארה חמה.

ב. גם בזה דעת החזון איש שיש על אור החשמל דין של נרות שצריך "שומר" לצורך השתמשות ביחיד לאורו, אך דעת רוב הפוסקים וכן המנהג שלא להצריך שומר כיון שאין אפשרות להטות את האור.

מקורות:

א. חזון איש (או"ח סי' לח סק"ד), שו"ת הר צבי (או"ח סי' קפ) שו"ת מנחת שלמה (תנינא סי' כד) ושם ביאר את הדין כאשר יש תקלה ותיקנוה בשבת, וכ"כ בשו"ת דבר יהושע (לר"י ארנברג, ח"ב סי' קלח) [אם כי שבשו"ת תשובות והנהגות (ח"ג סי' ק נטה להתיר שימוש בחשמל שתוקן לצורך פיקו"נ ודאי], שו"ת אג"מ (או"ח ח"ד סי' סד וסי' קכז, וח"ה סי' מג אות יז), שו"ת יביע אומר (ח"א או"ח סי' כ אות יד) ילקוט יוסף (סי' שיח סעיף טז ובהערה טז שם) ועי' בארוכה בזה בספר מאורות נתן (לר"נ קופרשטוק) שהאריך לבאר את חומר האיסור, ולאחרונה פורסם ע"י הר"י דרזי בספרו שבות יצחק שדעת הגרי"ש אלישיב שיש בזמנינו להחמיר יותר באסור שמוש בחשמל. גם הגרש"ז זצ"ל הגם שהתיר ליהנות מהחשמל סיים את תשובתו "מ"מ יש לדעת שע"י השימוש שאנו משתמשים בשבת בחשמל הננו גורמים שיכופו שם את הפועלים לחלל שבת. וכמה מכוער הוא להתענג בשבת באש זרה אשר לא צוה ד' וכ"ש לכבד את מקדשי ד' אלו בתי כנסיות ומדרשות באורים שהם חשך ולא אור, וחובה גדולה מוטלת על עיני העדה להאיר את ההולכים בחשך ללכת באור ד' והיה לנו לאור עולם".

ב. דעת החזו"א הובא בספר דינים והנהגות (פ"ט סל"ב) שכך היה מתנהג הלכה למעשה, אולם המנהג להקל בזה וכפי שהעלו להתיר בארוכה בשו"ת אור לציון (ח"ב פרק יח סעיף יח) וביסודי ישורון (ח"ג עמ' רד) ושו"ת אז נדרו (ח"ז סי' א) ושו"ת יביע אומר (ח"א או"ח סי' טז), שמירת שבת כהלכתה (פי"ג סל"ב) שו"ת משנה הלכות (ח"י סי' נו).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל