לתרומות לחץ כאן

סירוס חתולה

אני מגדל חתולת רחוב (נקבה)בגג שבו אני גר.לאחרונה החתולה משמיעה קול בכי מוזר,לאחר שיחה עם וטרינר הבנתי שהחתולה מיוחמת ומצב זה עשוי להמשך חודשים רבים.
המלצתו היתה עקור החתולה.ברור לי שאסור לעקר כל בריאה שברא השם אך לאחר חיפוס באינטרנט הבנתי שיש כמה הקלות אני מעוניין לקבל בבקשה תשובה הילכתית לגבי זה ואם יש אפשרות,אז באיזה תנאים.
תודה רבה וישר כח על הפעילות
גיל

תשובה:

אסור לסרס או לתת לוטרינר בין יהודי ובין גוי לסרס בעלי חיים, בין זכרים ובין נקבות, בין בניתוח כלי ההולדה, ובין בהזרקה לייבוש השחלות וכד'.

יש שכתבו עצה לתת להם גלולות למניעת הריון של בני אדם ולטענתם מועילה אף לבעלי חיים.

מקורות:

שו"ע אבן העזר סי' ה סעיף יב, ואיסור סירוס נקבות נחלקו הפוסקים אם הוא מן התורה או מדרבנן או משום צער בע"ח, והכרעת הפוסקים לאסור לכל הפחות מדרבנן, ואף לא על ידי אמירה לנכרי וכמבואר בשו"ע שם סעיף יד, וכמ"ש בנשמת אברהם (אהע"ז סי' ה אות ט) בשם הגרש"ז אויערבאך, וכ"ד השבט הלוי (ח"ו סי' רד) שאין להתיר לכתחילה לומר אפילו לגוי לסרס חתולות, איסור זה בכל ענין כמו שכתב בשו"ת הר צבי (יו"ד סי' כג) שע"י זריקה נחשב ג"כ למעשה בידים ולא לגרמא.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. גם חתולי רחוב שמתרבים בכמויות ואין אנשים בכמויות שיוכלו לגדלם ולכן מתים, רעעבים, נדרסים ועוד הרבה צרות, אין אפשרות לעקרם?

    ועוד שאלה, צריך לתת את הגלולות יום יום כמו לנשים? כי זה לא אפשרי. מה גם שעדין תהייה בעיה עם הזכרים.

    תודה מראש לרב מבעל תשובה חרדי,
    עוז

  2. אנו לא התמננו ע"י בורא עולם לנהל את עולמו… באנו לעולם רק כדי לעשות את רצונו יתברך ולשמור את מצוותיו. ואם אחד מהמצוות הוא שלא לסרס בעלי חיים, זה המטרה ויעוד שלנו, בין אם יהיה לחתולים טוב ובין אם לאו.
    בהצלחה

  3. מחילה מכבודו.
    הצתווינו על ידי בוראינו לדאוג לתיקון העולם, ויש אכן צורך אובייקטיבי למעט את הכמות של הכלבים המשוטטים כי הם מהווים סכנה לבני אדם. האם גם בכגון זה יהיה אסור להורגם או לסרסם? האם הדם שלהם אדום יותר מהדם של בני שרדפו אחריו עשרות כלבים וסיכנו את חייו ורק בנס עבר שם עובד אורח וגירשם? הלא צער בעלי חיים הותר לצורך בני אדם אחרת היה אסור להעמיס חמור ולעבוד על סוס ויש עוד.

    ועוד שאלה :

    חתול בית שלא מסורס הופך לאגרסיבי וכן עושה סימנים בדירה על ידי השטן שלו ויש לזה ריח חריף. וכאן לא יעזרו פטנטים לא של כדורים ולא של קשירה . האם עדיף להרוג את החתול? או לשחרר אותו לרחוב? האם המצווה של איסור סירוס היא גם כשזה בא על חשבון צער גדול יותר כמו שיחרור לרחוב או הריגה?
    אשמח לקבל תשובה מכבוד הרב מה עדיף מכל אלה.

  4. ננסה לעשות סדר… ראשית לגבי הריגת בעלי חיים מזיקים, ברור שמותר. ויחד עם זאת אסור לסרסם. ולא משנה אם הריגה עצמה אינה נחשבת לצער בעלי חיים או שלצורך האדם מותר לצער בעלי חיים. שהרי גם אנו אוכלים בשר ובזמן בית המקדש הקריבו קורבנות, ובכל זאת אין בכל אלה משום צער בעלי חיים. משום שהאדם הוא נזר הבריאה ובעלי החיים נבראו לצורך האדם. יכול להיות שזה לא חשיבה מודרנית, אבל אחרת אני פשוט לא מבין את כל העולם שאוכלים בשר ובעלי חיים. האיסור לסרס בעלי חיים זה איסור אחר לגמרי. ולא משנה בדיוק הטעם ואם הוא מתאים לכל סיטואציה, עצם הסירוס נאסר, בכל מצוות התורה אפשר לטעון שמקיימים את הרעיון של המצווה, כמו אותו אדם שיאמר שאצלו מנוחת שבת מתקיימת בנסיעה לים, וברור שה שטות גמורה \. לאחר שאנו מצווים בתריג מצוות, אין אפשרות לפרש ולקיים רק את הרעיון, אלא עלינו לשמור את מצוות ככתבם וכלשונם. וכך גם לגבי איסור סירוס. זה איסור דאורייתא, גם כאשר יהיה סיטואציה שמותר להרוג אותם חיים ועדיין לסרסם יהיו אסור.

  5. שאלה לכבוד הרב, אני מגדל חתול בית זכר שעוזר לי מאד להתמודד עם מצוקה נפשית שאני סובל ממנה, הוא לא מסורס, לאחרונה לאור סימוני שתן שעשה בבית נאלצנו להוציאו למרפסת שאין ממנה גישה לרחוב, אני גם לא רוצה שייצא לרחוב כדי שלא יביא מחלות וכו', מיום שהעברנו אותו למרפסת הוא החל ליילל בבכייה ממש ונשמע כאילו הוא סובל, הבנתי שחתולים מסורסים לא עוברים את זה. ושאלתי היא האם אין שום פתרון הלכתי למצב מעין זה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל