לתרומות לחץ כאן

כשרות הליקר

ליקר הינו משקה אלכוהולי בטעם פירות, עשבי תיבול, אגוזים, תבלינים, פרחים, או קצפת, בתוספת סוכר. מקור המילה ליקר הוא מהמילה הלטינית  Liquifacere שמשמעותה: "התמוססות" הכוונה היא להתמוססות חומרי הטעם והריח, במשקה. הליקרים הם בדרך כלל מתוקים למדי, אינם מיושנים, אך מושהים לזמן מה במהלך ייצורם, בכדי לאפשר לטעמים להתמזג.

צאצאי התרופות:

הליקרים המודרניים הינם צאצאים היסטוריים של תמיסות אשר שימשו בעבר הרחוק כתרופות על בסיס עשבים וצמחים, ומקורם בעיקר באיטליה. כיום, ליקרים מיוצרים ברחבי העולם, ושותים אותם בדרכים רבות: כמשקה נקי, עם קרח, עם קפה, מעורבים עם שמנת, או כתוספת לקוקטיילים.

ממותק בסוכר:

האבחנה בין ליקרים ומשקאות חריפים אינה פשוטה, זאת  עקב ריבוי המשקאות האלכוהוליים הזמינים כיום בטעמים שונים, בצורה של וודקה בטעמים וכדומה. אי לכך המאפיין האמיתי של הליקר הוא היותו מכיל תוספת סוכר, בניגוד לוודקה בטעמים המכילה חומרי טעם בלבד, ואינה ממותקת בסוכר. ברוב הליקרים אחוז האלכוהול נמוך (15% -30% ABV) אם כי ליקרים מסוימים מכילים אלכוהול בגובה של 55% ABV.

תהליך ייצור הליקר:

בוחרים פרי כגון אפרסק או שילוב של כמה פירות משלימים, כגון תפוזים וחמוציות. קוצצים גס. מועכים מעט את הגלעינים בכדי לשחרר מהם טעמים. ממלאים בצנצנת זכוכית יחד עם אלכוהול, אוטמים היטב, ומניחים במקום קריר ואפל. לאחר כשבועיים כשהנוזל ספג את טעמי הפרי, פותחים את הצנצנת ומסננים את הנוזל עד לקבלת נוזל צלול ללא משקעים. ממיסים סוכר במים רותחים וממתיקים בו את הליקר. מאחסנים במקום קריר ואפל למשך כשלושה חדשים, והליקר מוכן לשתייה.

כשרותו:

אלכוהול הבסיס:

אלכוהול הבסיס יכול להיות תזקיק של תבואה או של יין. וודקה. טקילה, קוניאק, וויסקי או כל משקה אלכוהולי אחר. באם הוא תזקיק של יין הרי הוא באיסור סתם יינם – יין נסך. קיים ליקר דבש שהוא בדרך כלל על בסיס ויסקי, והרי הוויסקי מיושן בחביות יין של גויים,  ואינו כשר.

הטעמים:

ניתן לשלב בליקר אין סוף טעמים: טעם פירות, שוקולד, עשבים, דבש ועוד. בכדי שהליקר יקבל את טעמו הרצוי, מכילים רבים מהליקרים חומרי טעם וריח מלאכותיים, העלולים להיות מיוצרים משומנים מהחי. כמו כן עלול הליקר להכיל תוספת גליצרין. הגליצרין הינו תוצר לוואי של  שומנים. העלול להיות מופק משומנים צמחיים או משומנים של בעלי חיים – דבר  שכמובן הופכו לטרף.

ליקר – ברנדי:

קיימים ליקרים המשולבים עם ברנדי שהוא כאמור תזקיק של יין ואינו כשר. לדוגמא ברנדי בנדיקטין B&B שהוא ליקר בנדיקטין בשילוב ברנדי. או  'גרנד מרניה' שהוא ליקר טריפל סק, העשוי מתערובת קוניאקים אמיתיים, מזוקק בתמצית קליפות תפוזים, תבלינים ווניל.  תערובת הקוניאק שהיא כאמור תזקיק יין מחבל קוניאק בצרפת, גורם לליקר להיות לא כשר.

חלבי:

כאמור ליקר עלול להגיע במגוון טעמים ותוספות. קיימים ליקרים חלביים כגון: 'סוטרן קומפורט', 'בייליס אוריגינל', 'אייריש קרים', 'שרידנס', אמרולה קרים'. אשר בנוסף לעובדה שאין לצרכם בארוחה בשרית, הרי החלב הוא חלב עכו"ם שחכמים אסרו לשתותו באם ישראל לא ראה את החליבה.

לסיכום: יש להקפיד לצרוך ליקרים המיוצרים בכשרות

קיימים בשוק מגוון ליקרים כשרים –  חלקם אף בכשרות מהודרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *