לתרומות לחץ כאן

ברכת "שלא עשני גוי" לגר צדק

שלום כבוד הרב

האם גר מברך שלא עשני גוי?

תשובה:

גר שנתגייר הוא בעצמו, לא יברך שלא עשני גוי, אולם אם הוריו התגיירו, [ואף אם אמו היתה מעוברת כשהתגיירה], יכול לברך.

והמברך שלא עשני גוי יש לו על מי לסמוך.

מקורות:

עי' שו"ע או"ח סי' מו ס"ד שדעת הרמ"א ועוד פוסקים שהגר אינו מברך שלא עשני גוי, ובט"ז ובמג"א כתבו שיוכל לברך או משום שגר שנתגייר כקטן שנולד, או לפי מש"כ המקובלים שכל יום מברכים על זה שנשמתו לא נדבקה בלילה בנשמת גויים, ובשו"ע הרב הביא דברי המג"א וכן העלה ביד אהרן (הג' הב"י סי' מו), אולם בברכ"י (סק"ט) הביא דבריהם וכתב שלמעשה אין לגר לברך ברכה זו כיון שהוא מחלוקת הפוסקים וספק ברכות להקל, וכן נראה דעת המשנ"ב שהשמיט דברי המג"א שהתיר לברך, וכן נקט בכף החיים (ס"ק לו) שיברך בלא שם ומלכות.

ואם הורתו שלא בקדושה ולידתו בקדושה, נראה שיכול לברך, וכמ"ש הפר"ח סי' מו סק"ד, והגם שהפמ"ג (מש"ז סק"ה) נסתפק בזה, אולם כיון שרבים הפוסקים הסוברים שגם גר יכול לברך ונוסף גם הוא שאף מהדעות הסוברים שאינו מברך נקטו שלידתו בקדושה יכול לברך והפמ"ג רק נסתפק בזה נראה שיוכל לברך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מנהג תפילת שחרית בקהילתנו הוא שהחזן מברך בקול את ברכות השחר ומוציא בכך את שאינם בקיאים בהם ידי חובתם. באם החזן הוא גר צדק האם יברך לכתחילה את ברכת שלא עשני גוי (אולי משום כבוד הציבור או כבוד עצמו?) אף שכאשר אינו ניגש לעמוד התפילה אינו נוהג לברך ברכה זו מפני מחלוקת הפוסקים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל