לתרומות לחץ כאן

חתם על שטר התחייבות כדי שלא ילשינו על גיסו

SHALOM
QUERIA SABER CUAL ES EL DIN DE UNA PERSONA QUE AMENAZO A OTRA QUE LE FIRME UN PAGARE (EL QUE FIRMA UN PAGARE ESTA OBIGADO A PAGARLO SIN CONDICIONES) PARA COMPROMETERSE A PAGAR LO QUE ROBO SU CUÑADO (EL HERMANO DE SU ESPOSA) Y QUE SI NO LO FIRMA METE A LA CARCEL A SU CUÑADO (EL QUE ROBO)
EL QUE AMENAZO EN EL MOMENTO DE LA AMENAZA, ESCUCHO EXPLICITAMENTE DE UN RAB IMPORTANTE DE LA CIUDAD, QUE LE DIJO QUE NO SE PUEDE METER A UN YEHUDI A LA CARCEL, SIN HACER UN DIN TORA ANTES, Y AUN ASI, SIGUIO CON LA AMENAZA.
LA GENTE PRESENTE EN EL SUCESO DICEN QUE ESTA PERSONA QUE FUE AMENAZADA TENIA MUCHO MIEDO QUE SI NO FIRMA VAN A METER A SU CUÑADO A LA CARCEL QUE LE VA A CAUSAR MUCHO SUFRIMIENTO (AVECES UNA CARCEL MEXICANA SE CONSIDERA SACANAT NEFASHOT) Y MUCHA ANGUSTIA A SU SUEGRA QUE S UNA ALMANA DE MAYOR EDAD Y PUEDE AFECTAR SERIAMENTE LA SALUD DE ELLA HASTA QUE PUEDE SER JAS VESHALOM SACANAT NEFASHOT (ASI DIJO EL EXPLICITAMENTE EN AQUEL ENTONCES).
TAMBIEN TUVO MIEDO FUERTE QUE SI NO FIRMA, SU ESPOSA SE VA ENOJAR CON EL, POR NO HABER AYUDADO A SU HERMANO Y SU MAMA EN LA HORA QUE LO NECESITABA, HASTA QUE QUIZA VA PEDIR UN GUET, SE VEIA QUE EL MIEDO QUE TENIA DE ESTO, ERA EN VERDAD MUY FUERTE Y FUE UN MOTIVO MUY IMPORTANTE PARA SU FIRMA.
NO SOY UNO DE LOS QUE TIENE QUE VER EN EL CASO PERO ME INTERESA MUCHO SABER SU OPINION SOBRE ESTO (SI ESTA OBIGADO A PAGAR LO QUE FIRMO O NO.
MUCHAS GRACIAS

תרגום מספרדית:

שלום, רציתי לדעת מה הדין לגבי מקרה שהיה, ומעשה שהיה כך היה:

ראובן הזיק לשמעון. שמעון (הנפסד) אילץ את גיסו של ראובן לחתום לו על שטר התחייבות כזה שהחוק מחייב לפרוע בלא שום תנאים על כל סכום ההפסד שסבל מראובן, ומאיים על הגיס שאם לא יחתום על השטר יתבע את ראובן לערכאות ושם צפוי באופן ודאי לגזר דין כניסה לבית הסוהר. אני מציין ששמעון שמע מפיו של רב חשוב כאן בעיר שאמר לו שאסור להכניס יהודי לבית הסוהר בלא דין תורה ואף על פי כן עשה מה שעשה לאלץ את הגיס לחתום.

בסופו של דבר הגיס חתם על השטר ומי שמכיר אותו ואת נסיבות המעשה יודע בבירור שעשה את זה רק מפחד גדול שיכניסו את גיסו שהוא אח של אשתו לבית הסוהר. ידוע שבית הסוהר המקסיקני הוא מקום שיש בו סכנת נפשות מוחשי וגם פחד שחמותו שהיא אשה אלמנה ומבוגרת מאד גם עלולה להכנס לסכנת נפשות כי זה מאד עלול לפגוע בבריאותה שיכניסו את בנה לבית הסוהר ועוד עשה את זה מפחד שמא אישתו תכעס עליו על שלא עוזר לאחיה ותרצה לקבל ממנו גט.

תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

Segun la halaja (din tora) el cuniado esta obligado a pagar, en un caso como este en el que la amenaza no fue directa para el sino para su pariente no hay absolcion de impotencia (אונס).

Si antes de firmar, el cuniado hubiera dado un anuncio ante testigos de que al firmar no tendria la intencion de obligarse a pagar entonces habria absolcion pero como no hizo el anuncio (מסירת מודעה) quedo obligado a pagar.

Fuentes:

Shuljan Aruj

שו"ע אבן העזר סי' סי' קלד סעיף ד, שו"ע חו"מ סי' רה סעיף ז ועיין שם נתיבות ס"ק יב .

לפי דין תורה הגיס חייב לשלם. מכיון שהאיום לא היה עליו אישית אלא על קרוב משפחתו, במקרה כזה אין פטור 'אונס' והוא חייב. גם אם האיום היה עליו אישית לכאורה אין זה אונס. הטענה שאשתו תדרוש גט אינה טענה, כיון שמדובר בחשש רחוק, וגם שמעון לא גורם לו את זה ישירות.
אם הגיס היה 'מוסר מודעה' היינו אומר מראש בפני עדים שאינו מתכוון להתחייב לשמעון, ושמעון לא היה נותן שום תמורה להתחייבות שלו, היה נפטר.

מקורות:

שו"ע אבן העזר סי' סי' קלד סעיף ד, שו"ע חו"מ סי' רה סעיף ז ועיין שם נתיבות ס"ק יב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל