לתרומות לחץ כאן

כתיבת תפילין המתוייגות באמצעות רפידוגרף

בס"ד
שאלה בעניין סת"מ לכבוד כבוד הרבנים החשובים שליט"א נ"י.
כתיבת תפילין המתוייגות באמצעות רפידוגרף עם דיו ה"מותר בפיך", בכדי שהכתיבה תהיה בדרגת גימור ויופי יותר מאשר בכתיבה עם קולמוס.האם יש פגיעה בהידור הכתיבה,או לא,שהרי יש פסיקה האומרת שאף אם לא תייג כלל אזי כשר.כמו כן מבחינת "זה אלי ואנווהו" היופי והגימור עם רפידוגרף 0.1 יכל להיות יותר מדוייק ויפה לעין כל.מה עדיף?
ב"יריעות שלמה" מובא שאף כתיבה עם קולמוס מזהב או מכסף או מפלסטיק מותרת לפיכך אני שואל האם ניתן להקיש ק"ו לגבי רפידוגרף.

תשובה:

כשמדובר רק על "תיוג" דהיינו הוספת תגים, או שיפוץ פינות האותיות שיהיו ממש מרובעות וקודם לכן לא היה בעיה הלכתית באות, מותר לעשות זאת, וכן נהגו להקל, אם כי אצל האשכנזים מחמירים יותר בעשית התגין שיהיו דווקא בקנה או קולמוס, ובשעת הצורך מקילים בזה.

מקורות:

הטעם שלא כותבים ברפידוגרף הוא משום שעשוי מברזל וכתבו הפוסקים שלכתחילה אין לכתוב בברזל שמקצר ימיו של אדם, (עי' בני יונה סי' רעא סו"ס ו' ובמקד"מ שם, ובקסה"ס סוף סי' א), אבל עשית תגין שהסת"ם לא נפסל אף אם אין בו תגין ולכן לגבי כתיבה זו אפשר להקל, אולם האשכנזים מחמירים בזה יותר כיון שדעת הב"ח והגר"א שהספר תורה או התפילין והמזוזות פסולים אף בדיעבד אם לא כתב בו תגין, ולכן מקפידין שכל דבר שיש בו משום כשרות הספר לעשותו דווקא בנוצה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל