לתרומות לחץ כאן

שכן שמעוניין לקנות דירה ולשלם פחות

שלום לכבוד הרב שליט"א,
אני פונה לעזרתך בענין דירה שהציע לי מתווך אתמול, וכך היה המעשה, אני בקשתי ממתווך שימצא לי דירה במקום שאני מעונין לדור בו ואמרתי לו את המחיר שאני מוכן לשלם, אחרי שהגעתי לדירה ושוחחתי עם בעלת הבית ואמרתי שאני מעונין בדירה, והיא אמרה שהיא מעונינת למכור לי במחיר שאני מוכן לשלם, לאחר שיצאתי משם התברר לי שישנו שכן שמוכן לקנות את הדירה רק בחמישים אלף ש"ח פחות, ואותו שכן אמר לי שע"פ דין תורה הוא קודם לי ויתרה מכך הוא מקפיד עלי שבגלל שאמרתי את המחיר שאני מוכן לשלם הבעה"ב לא תמכור לו במחיר הזול יותר,
מה עלי לעשות כעת אני מוכן לותר ולא לקנות את הדירה אבל האם אני אמור לבקש מחילה מאותו שכן שיתכן שבלי ידיעתי גרמתי לו נזק,
אודה לכם על תשובה מהירה!

תשובה:

שלום רב,

אם השכן כבר סיכם עם המוכר על מחיר ושאר התנאים וכבר החליטו שניהם לחתום על חוזה, אלא שלא הספיקו לעשות כן, אסור לך לקנות את הדירה, רק אם השכן ימחול לך. אבל אם עדיין לא החליטו לגמור את העיסקה, אתה יכול לקנות את הדירה ואינך צריך לבקש מחילה או לפייס את השכן, רק לומר לו שטעה בדין כדי שלא יחשוד בך לשווא.
אם השכן טוען שהוא מוכן לשלם היום במזומן את כל הסכום שאתה הצעת, יש מקרים (נדירים) שאתה צריך לתת לשכן לקנות את הדירה. אבל בכל מקרה אתה לא צריך להתנצל על שגרמת שהמוכר יבקש יותר.

מקורות:

אם החליטו לגמור את העסקה, יש איסור 'עני המהפך', גם אם הקונה הראשון לא היה שכן. עיין שו"ע חו"מ סי' רלז ועיין עלון המשפט גליון 11 עמוד א ועמוד ו.
אם לא החליטו אין איסור 'עני המהפך' ודינא דבר מצרא (- זכות קדימה לשכן) אינו שייך במקרה שהקונה השני מציע מחיר יותר גבוה. עיין שו"ע חו"מ סי' קעה סעיף כג.
אין איסור לומר למוכר שהוא יכול לקבל מחיר יותר גבוה, שאין סיבה להעדיף את טובת הקונה מאשר טובת המוכר, כן משמע בחידושי הריטב"א ב"מ דף עו ע"א. ובמקרה שהקונה מרמה את המוכר במחיר יש גם מצווה לומר למוכר שהמחיר הוא יותר גבוה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל